World Cleanup Day verdeelt zwerfvuil in merken

17 september 2018 Door redactie

Afgelopen zaterdag was het World Cleanup Day. Alleen al in Nederland ruimden vrijwilligers 35.000 stuks zwerfafval op. Van de merken die het vaakst op straat werden aangetroffen, bestond de top drie uit Marlboro, McDonald’s en Red Bull. Voor die merken is er dus werk aan de winkel.

De resultaten van World Cleanup Day maken maar weer eens duidelijk dat er nog veel te veel zwerfvuil bestaat. De deelnemers moesten ieder gevonden item afzonderlijk registreren in een app. Daaruit bleek dat vooral sigarettenpeuken, blikjes en verpakkingen op straat terechtkomen. 61% van het zwerfvuil betrof plastic, 21% papier. Producenten kunnen daarbij hun handen niet in onschuld wassen. Zij hebben een verplichting om gezamenlijk te zorgen dat hun afval kan worden ingenomen (tool) en gerecycled. Ook moeten ze zorgen voor voorlichting. De top drie van merken die hun verpakkingen op straat zien belanden – Marlboro, McDonald’s en Red Bull – moeten blijkbaar veel meer doen aan voorlichting van hun doelgroep.

EU heeft nieuwe regels voorgesteld

Dit vloeit voort uit het 'Besluit verpakkingen', dat in 2013 van kracht is geworden. Producenten hebben zich bereid verklaard de verplichtingen daarin te volgen. Dat houdt niet alleen een innamestructuur en voorlichting in, maar ze moeten daar ook over rapporteren. Omdat vooral het plastic op zee nog steeds toeneemt, heeft de EU al nieuwe regels voorgesteld om zwerfvuil aan banden te leggen (tool). Voorop staat hierbij een verbod op kunststof voor eenmalig gebruik.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over MVO?

Dick van Deventer

Advocaat arbeidsrecht

Valegis Advocaten
Adviseur is nu beschikbaar