Het nut van een praatje bij de koffieautomaat

17 oktober 2018 | Door redactie

Het weer, sportuitslagen, de laatste afleveringen op Netflix, het wordt vaak besproken in de rij voor de koffieautomaat. Is zulke smalltalk zonde van de tijd of voegt het iets toe?

Het lijkt een nutteloos tijdverdrijf als je elkaar even treft en moet wachten tot de koffie klaar is. Eigenlijk moeten er nog verslagen geschreven worden en mails beantwoord. Is smalltalk dan niet juist zonde van de tijd? Nee, zeggen onderzoekers van de University of Michigan (pdf). Uit hun onderzoek bleek dat een simpel, vriendelijk praatje juist de productiviteit van werknemers verhoogt. Ze concludeerden dat smalltalk het deel van de hersenen aanspreekt dat juist het werk ten goede komt.

Hogere productiviteit en tevredenheid

Het is namelijk dat deel van de hersenen dat gestimuleerd wordt bij smalltalk dat ook zorgt voor focussen, plannen (tool), organiseren en prioriteiten stellen (tool). Na het praatje gaat de werknemer weer scherper aan het werk.
Ook toont het onderzoek aan dat werknemers zich tevredener (tool) en gelukkiger op de werkplek voelen met praatjes tussendoor. Het praatje bij de koffieautomaat zorgt voor een gevoel van ontspanning, het gevoel gehoord te worden en erbij te horen.

Succesvoller dan de concurrent

Volgens een promotieonderzoek van de Erasmus Universiteit (pdf) maakt het koffieautomaat-praatje uw bedrijf daarnaast ook succesvoller dan de concurrent. Juist het praatje tijdens het koffie halen of het wachten op het kopieerapparaat levert een sterke organisatie op. Even informeel een andere collega om advies vragen over het benaderen van een klant of het uitwerken van een dossier zorgt ervoor dat werknemers sneller en beter hun doelen bereiken.