Betere zelfregulering moet ingreep telemarketing voorkomen

9 november 2018 Door redactie

Branchevereniging de DDMA wil proberen binnen zes maanden een aangescherpte Code Telemarketing te presenteren. Deze haast is begrijpelijk, nu staatssecretaris Keijzer drastische maatregelen dreigt te nemen.

Begin oktober presenteerde staatssecretaris Mona Keijzer plannen die onder andere ingrijpen in de telemarketingbranche. Zo zou het huidige opt-outsysteem via het Bel-me-niet Register moeten veranderen in een opt-insysteem. In een poging het tij nog te keren, heeft branchevereniging de DDMA nu aangekondigd in hoog tempo te gaan werken aan een aangescherpte Code Telemarketing (tools). Deze vorm van zelfregulering zou dan moeten voorkomen dat Keijzer haar plannen uitvoert. Om het draagvlak zo groot mogelijk te maken, is een flink aantal sectoren gevraagd mee te werken aan het opstellen van de nieuwe voorwaarden. Zelf noemt de DDMA uitgeverijen, loterijen, energie, goede doelen en contactcenters.

Veel steun binnen de sector 

De punten die volgens de DDMA in ieder geval aangepakt zullen moeten worden, zijn:

  • meer duidelijkheid over de identiteit van de beller;
  • een korter en duidelijk bandje (de IVR) waarin consumenten hun rechten en mogelijkheden uitgelegd krijgen;
  • betere uitleg over het Recht van verzet als de consument is geregistreerd in het Bel-me-niet Register.

De steun voor dit plan binnen de sector is groot, aangezien 80% van de deelnemers van een DDMA-bijeenkomst verwacht dat betere zelfregulering zal leiden tot minder klachten. 

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Waarom happen die mensen niet?

    Onze telemarketingafdeling belt aan de lopende band naar (potentiële) klanten. Uiteraard is niet iedereen die wij bellen over te halen. Maar de redenen waarom mensen...

  • Welke deelblokkades zijn er?

    Consumenten die zich inschrijven bij het bel-me-niet-register kunnen ervoor kiezen om alle telemarketing te weren of om bepaalde aanbiedingen wel toe te staan. Het bel-me-niet-register...

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Telemarketing?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar