Vragen over: voorbereiding op de Brexit

20 maart 2019 Door redactie

De scheiding tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk komt steeds dichterbij. Vanaf 29 maart 2019 willen de Britten geen lid meer zijn van de Europese club. Hoewel nog altijd onzeker is hoe de scheiding er uiteindelijk uit gaan zien, is het handig om snel te kunnen schakelen als er meer duidelijkheid is. Het is dus zoeken naar knelpunten binnen uw onderneming.

Wat is de stand van zaken?

In het voorlopige akkoord dat de onderhandelaars hebben gesloten zou er op 29 maart 2019 nog niet al te veel shockerends gaan gebeuren. De Britten blijven na de Brexit binnen de douane-unie (tool) en EU-inwoners in het Verenigd Koninkrijk blijven ongemoeid. Maar het is intussen duidelijk dat het Britse Lagerhuis deze deal niet pruimt. Inmiddels is het akkoord al twee keer weggestemd. Ook voor een vertrek zonder verdere afspraken (ook wel een 'no deal'-scenario genoemd) is geen meerderheid in Lagerhuis. Dus nu is de enige overgebleven optie: de EU om uitstel van de Brexit-datum vragen. Premier May heeft Brussel de tijd gevraagd tot en met 30 juni. Want ondertussen tikt de tijd weg tot de geplande vertrekdatum van 29 maart 2019. De voorbereidingen op een 'no deal' zijn daarom nog steeds in volle gang. Zo heeft Nederland overgangsrecht klaarstaan om fiscale schokken op te vangen bij een chaotische Brexit. Bij een Brits vertrek zonder verdere afspraken worden er bijvoorbeeld opstoppingen in de Rotterdamse haven verwacht en ook problemen voorzien met de levering van medicijnen.

Op welke gebieden kan de Brexit impact hebben?

Het Nederlandse mkb is drukdoende met de voorbereiding op de Brexit, zo blijkt uit onderzoek. Maar juist door de grote onzekerheid over hoe het vertrek er uiteindelijk uit komt te zien, valt nog niet alles dicht te regelen. Niettemin kunnen organisaties nu al in kaart brengen waar de knelpunten zitten. Daarbij kunnen zij onder meer de volgende aandachtsgebieden nalopen:

Wat te doen?

Als de Britten toch buiten de douane-unie komen te staan, dan krijgen exporteurs naar het Verenigd Koninkrijk ook te maken met grenscontroles. De vraag is dus wat dat betekent voor de logistieke keten. Exporteurs (tools) moeten bijvoorbeeld ook aangifte gaan doen, en daar hebben zij een zogeheten EORI-nummer voor nodig. De Nederlandse douane heeft voor organisaties die zich willen voorbereiden een stappenplan op zijn website gezet en een speciale toolkit (pdf) ontwikkeld. Daarnaast is het nuttig om de teksten van contracten, voorwaarden en regelingen die u gebruikt voor het werken met buitenlandse werknemers uit te pluizen. Staat daar dat ze geldig zijn ‘in het buitenland’ of alleen ‘binnen de EU’? In dat laatste geval gelden ze straks dus niet meer automatisch voor het Verenigd Koninkrijk.

Kan ik hulp krijgen bij de voorbereiding?

Zeker. De overheid en belangenorganisaties hebben een hele reeks hulplijnen opgetuigd. Zo kunt u bij het speciale ‘Brexit-loket’ van de Rijksoverheid terecht voor een ‘Brexit Impact Scan’. Dat laat zien welke invloed de maatregelen hebben op de bedrijfsvoering en geeft adviezen. Organisaties die advies inwinnen kunnen de kosten daarvoor mogelijk deels terugkrijgen via de speciale Brexit-vouchers. Voor specifieke vragen over een sector staat de Nederlandse ambassade in Londen paraat.

In de rubriek 'Vragen over' behandelt Rendement een onderwerp waar lezers veel vragen over hebben. Heeft u ook een vraag? Stel deze dan aan de adviseurs van de adviesdesk!

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Internationaal ondernemen en Brexit?

Pieter Miedema

Fiscaal jurist en Master Financial Planner

Pieter Miedema Fiscaal Jurist
Adviseur is nu beschikbaar