Radio 538 verliest marktaandeel, Radio 10 stijgt hard

23 november 2018 Door redactie

In de strijd om de gunst van de radioluisteraar is weer het nodige veranderd. Uit de meest recente luistercijfers blijkt Radio 538 nog altijd het grootst. De andere grote spelers zitten de marktleider wel op de hielen.

Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en onderzoeksbureau GfK hebben de luistercijfers voor de periode september-oktober 2018 bekendgemaakt. Belangrijke informatie voor op de radio adverterende organisaties, onder meer voor het berekenen van het bereik van een radiospot (tool). Uit de cijfers blijkt dat Radio 538 met een marktaandeel van 18,2% nog altijd de grootste taartpunt voor zijn rekening neemt. Vorig jaar was dit in dezelfde periode echter nog 19,1%, dus het marktaandeel daalt wel.

Vier radiozenders nu meer dan 10% marktaandeel

Nummers twee en drie in de lijst, te weten Qmusic en NPO Radio 2, zagen hun marktaandeel juist licht stijgen. Qmusic maakt een sprongetje van 14,0% naar 14,8%, NPO Radio 2 doet dat van 12,0% naar 12,2%. De grote winnaar in radioland is echter Radio 10. De zender ziet zijn marktaandeel stijgen van 6,8% naar 10,2%, en treedt daarmee toe tot het selecte clubje radiozenders dat meer dan 10% van de luisteraars aan zich weet te binden.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is taakstellend budgetteren?

    Bij taakstellend budgetteren bepaalt u het marketingbudget aan de hand van uw marketingdoelstellingen. Simpel gezegd is het budget zo groot als nodig voor het bereiken...

  • Wat zijn de functies van een verpakking?

    Er zijn meerdere functies van een verpakking waar de nadruk op kan worden gelegd, afhankelijk van zaken als de doelstellingen, de markt, de doelgroep en de concurrentie...

  • Wat is distributie?

    Distributie is het totaal aan verplaatsingen waar een product mee te maken krijgt voordat het van de fabrikant bij de klant is. Veel bedrijven zien distributie als een...

E-learningcursussen

  • SWOT-analyse
    • Videocollege 34 minuten

    Uw sterke punten naast uw zwakke punten zetten. Goed kijken, vergelijken, combinaties uitproberen, en zo ontdekken dat er nog zoveel meer mogelijkheden bestaan. Dat is de beproefde...

Heeft u een vraag over Marketingmix?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar