Geo-blockingverordening van kracht geworden

3 december 2018 Door redactie

Vandaag - 3 december - is de zogenoemde Geo-blockingverordening van kracht geworden. Dit betekent dat aanbieders geen onderscheid meer mogen maken op basis van nationaliteit of plaats van vestiging. De bepalingen in de algemene voorwaarden gaan gelden voor álle klanten, ook die uit het buitenland.

De Geo-blockingverordening die op 3 december van kracht geworden is, moet het voor klanten makkelijker maken om zaken te doen met aanbieders die over de grens gevestigd zijn. Zo mag een Nederlandse webwinkel bijvoorbeeld een Duitse bezoeker niet meer op grond van zijn Duitse IP-adres automatisch forwarden naar zijn Duitse site. Dat mag alleen nog als de klant daar zelf uitdrukkelijk mee instemt. Stel dat de Duitse klant voor zakenbezoek in Amsterdam logeert, daar iets bij een webwinkel wil bestellen maar dat doet via zijn Duitse provider. In de oude situatie zou de webwinkel hem dan door kunnen sturen naar de Duitse website, terwijl het voor de klant op dat moment veel praktischer is om via de Nederlandse site te bestellen. Dat soort situaties moet via de nieuwe verordening nu goed geregeld zijn.

Algemene voorwaarden voor alle klanten 

Ook bepalingen in voor de Nederlandse webwinkel opgestelde algemene voorwaarden gaan gelden voor alle klanten, of die nu uit Nederland komen of uit het buitenland. Als in die voorwaarden gesteld wordt dat betalingen met creditcard geaccepteerd worden zonder nadere specificatie, dan moeten alle typen geaccepteerd worden, óók de in Nederland minder gangbare. Het is nog wel toegestaan om op de Nederlandse website en de (bijvoorbeeld) Duitse variant daarvan verschillende betalingsmethoden (tool) aan te bieden.

Prijsdifferentiatie nog toegestaan 

Verder is het nog steeds toegestaan om op de Nederlandse en buitenlandse variant van de website verschillende prijzen voor producten te hanteren (prijsdifferentiatie). Aanbieders die vanuit Nederland leveren aan internationale klanten, mogen eveneens variëren in verzendkosten. Aanbieders die niet in het buitenland willen leveren, hoeven dit ook niet te gaan doen. Ze moeten dat dan wel op hun website vermelden en mogen dus niet een buitenlandse koper weigeren die de aankoop in Nederland wil ophalen.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Wie betaalt een defect product?

    Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen...

Meest gelezen

  • Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

    Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke...

  • Hoe zit het met de postbezorging?

    Onze webwinkel levert via briefpost producten aan consumenten. In deze tijden tel je niet meer mee als je product niet sneller dan het licht op de deurmat van de klant...

Heeft u een vraag over Webwinkel?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar