Het verschil: geholpen en ongeholpen

4 december 2018 Door redactie

In onderzoek naar naamsbekendheid van producten en merken worden de termen ‘geholpen’ en ‘ongeholpen’ gebruikt. Wat zijn precies de verschillen tussen beide termen?

Marktonderzoeksbureaus die voor een merk, bedrijf of stichting (tool) moeten uitzoeken hoe het is gesteld met de naamsbekendheid, noemen daarbij de begrippen ‘geholpen’ en ‘ongeholpen’. Dat lijkt redelijk voor de hand liggend, maar wat zijn de kenmerken achter beide begrippen?

Ongeholpen

Ongeholpen naamsbekendheid wordt ook wel ‘spontane naamsbekendheid’ genoemd. De onderzoeker vraagt zijn doelgroep spontaan een of twee merken te noemen, dus het eerste dat hen in gedachten komt. Stel dat er marktonderzoek gedaan wordt naar merken broodbeleg, dan noemt de ondervraagde persoon het merk dat hem daarbij meteen te binnen schiet. Hieruit valt af te leiden dat de ondervraagde het merk erg goed kent, hoewel dat niet altijd door eigen gebruik hoeft te zijn. Sommige marktonderzoeksbureaus hanteren de term ‘top of mind’ hierbij als synoniem, andere bureaus gebruiken die term om nog een rangorde aan te brengen in de twee vaakst genoemde merken als die elkaar niet veel ontlopen.

Geholpen 

Bij geholpen naamsbekendheid stelt de onderzoeker zelf al een aantal namen voor waar de ondervraagde uit kan kiezen. Hij kan dan per naam aangeven welke hij kent of herkent en welke niet. Het woord ‘herkent’ geeft hierbij al aan dat de kennis van de ondervraagde hierbij niet erg inhoudelijk hoeft te zijn. Misschien heeft hij het merk zelf wel eens gekocht, maar het kan ook betekenen dat hij de naam hooguit wel eens voorbij heeft horen komen in een gesprek. Over de mate van bekendheid geeft deze methode dus geen uitsluitsel.

ONGEHOLPEN:  een ondervraagde noemt een merknaam die hem meteen en spontaan te binnen schiet

GEHOLPEN: een ondervraagde geeft van een vooraf opgestelde lijst namen aan of hij deze al dan niet kent

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 1
    • Videocollege 19 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 2
    • Videocollege 24 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

  • Overtuigend schrijven voor het web deel 3
    • Videocollege 13 minuten

    De mensheid schrijft al een paar duizend jaar. Maar met de opkomst van het internet is het schrijven van teksten pas echt gedemocratiseerd. Bijna iedereen levert zijn of haar bijdrage...

Heeft u een vraag over Marketingtechnieken?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar