CBS: prognose aantal eenpersoonshuishoudens 2030

21 december 2018 Door redactie

Volgens het CBS telt Nederland in het jaar 2030 ongeveer 8,5 miljoen huishoudens. Een kwart daarvan zal eenpersoonshuishoudens betreffen. Het is nog ver weg, maar wel belangrijke informatie voor marketeers.

Als de samenstelling van de Nederlandse huishoudens verandert, moeten organisaties hun strategie hierop aanpassen. De doelgroep (tool) ziet er immers anders uit en moet op een andere manier benaderd worden. Denk bijvoorbeeld aan meer eenpersoonsverpakkingen. Op dit moment telt Nederland pak hem beet 7,9 miljoen huishoudens; dit zullen er in 2030 8,5 miljoen zijn. Een kwart hiervan is dan een eenpersoonshuishouden, zo blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Stijging en daling huishoudens per generatie

De stijging van het aantal eenpersoonshuishoudens kent verschillende oorzaken. Zo komen de na-oorlogse generaties op leeftijd. Zij leven gemiddeld langer dan de generaties ervoor. Na een scheiding of het overlijden van de partner zullen zij dus ook langer op zichzelf blijven wonen. Ook in de categorie 25-45 jaar zal het aantal eenpersoonshuishoudens stijgen. Voor deze groep is financieel onafhankelijk zijn een stuk vanzelfsprekender dan voor generaties ervoor; de noodzaak voor het delen van een huishouden is dus ook minder groot. Het aandeel van de generatie ‘middelbare leeftijd’ (45-65 jaar) zal juist slinken. Ook zullen er minder huishoudens van jongere twintigers zijn dan nu; de verwachting is dat zij gemiddeld langer in het ouderlijk nest zullen vertoeven.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is taakstellend budgetteren?

    Bij taakstellend budgetteren bepaalt u het marketingbudget aan de hand van uw marketingdoelstellingen. Simpel gezegd is het budget zo groot als nodig voor het bereiken...

  • Wat zijn de functies van een verpakking?

    Er zijn meerdere functies van een verpakking waar de nadruk op kan worden gelegd, afhankelijk van zaken als de doelstellingen, de markt, de doelgroep en de concurrentie...

  • Wat is distributie?

    Distributie is het totaal aan verplaatsingen waar een product mee te maken krijgt voordat het van de fabrikant bij de klant is. Veel bedrijven zien distributie als een...

E-learningcursussen

  • SWOT-analyse
    • Videocollege 34 minuten

    Uw sterke punten naast uw zwakke punten zetten. Goed kijken, vergelijken, combinaties uitproberen, en zo ontdekken dat er nog zoveel meer mogelijkheden bestaan. Dat is de beproefde...

Heeft u een vraag over Marketingmix?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar