Facebook onder vuur, maar verlatingsangst zit diep

3 januari 2019 Door redactie

Facebook lag het afgelopen jaar flink onder vuur door allerhande privacyschandalen. Toch is het voor de gemiddelde consument lastig om Facebook de rug toe te keren, ook als hij dit wel graag wil.

Dat de verschillende sociale media (tool) een verslavende werking op de consument hebben, was al langer duidelijk. Nieuw onderzoek bevestigt dit. Respondenten werden gevraagd hoeveel geld Facebook voor het gebruik van het platform zou moeten vragen voordat gebruikers afhaken en hun account voor minimaal één jaar opzeggen. Dit bedrag bleek nogal hoog te zijn, namelijk zo’n $ 4 per dag (omgerekend € 3,5). Een simpele rekensom: dat is een kleine $ 1.500 (€ 1.320) per jaar.

Controversieel Facebook nog steeds verslavend

Schrikbarend genoeg ligt dit afhaakbedrag bij studenten nog wat hoger, terwijl het hier niet om de meest kapitaalkrachtige doelgroep (tool) gaat. Of de soep in de praktijk ook echt zo heet gegeten zou worden, valt nog te bezien. Maar het laat wel zien dat de angst om Facebook de rug toe te keren – ook als dit voor een bepaalde tijdsduur is – behoorlijk diep zit.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

  • ROI berekenen van social media
    • Videocollege 12 minuten

    Hoewel inmiddels duidelijk is dat het fenomeen social media een blijvertje is en dat het zijn meerwaarde heeft bewezen, zijn er in iedere organisatie wel twijfelaars te vinden. Zij...

Heeft u een vraag over Social media?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar