Coachingsstijl moet passen bij leidinggevende voor succesvolle begeleiding

2 januari 2019 | Door redactie

Een werknemer door middel van coaching begeleiden, is alleen zinvol als er is nagedacht over de coachingsmethode en coachingsstijl. De stijl moet passen bij de leidinggevende in zijn rol als coach, maar ook bij de werknemer en de coachingsdoelen.

Het type probleem waar een werknemer tegenaan loopt, bepaalt de coachingsmethode. Die biedt een kader voor het verdere traject. Voor de uitvoering van het traject (tools), zal de leidinggevende zich een bepaalde coachingsstijl aanmeten. Er zijn verschillende stijlen:

  • De spiegelstijl, waarbij de leidinggevende als spiegel functioneert voor de werknemer en hem helpt zo objectief mogelijk naar zichzelf te kijken.
  • De motivatiestijl, die draait om het motiveren van de gecoachte om actie te ondernemen en het zoeken naar praktische oplossingen.
  • De mentorstijl, waarbij de leidinggevende zijn levenservaring gebruikt om de werknemer inzicht te geven in zijn eigen situatie.
  • De deskundigenstijl, waarin de leidinggevende de rol speelt van deskundige, die de werknemer onafhankelijke informatie, modellen en theorieën verschaft die hem helpen om inzicht te krijgen in zijn eigen problemen en uitdagingen.

Alle puzzelstukken op hun plek

In tegenstelling tot het kiezen van een coachingsmethode, is het wel mogelijk om binnen een bepaalde methode te wisselen tussen coachingsstijlen. De leidinggevende zit dus niet vast aan één stijl als hij eenmaal een keuze heeft gemaakt. Toch sluiten niet iedere stijl en methode goed bij elkaar aan. Ook de eigen stijl van de leidinggevende en de voorkeuren van de werknemer zijn onderdeel van deze coachingspuzzel.

Bijlagen bij dit bericht

Coachend leidinggeven
E-learning | VideoCollege 31 minuten
Situationeel leidinggeven
E-learning | VideoCollege 27 minuten