Levendige handel in nepmerken op Instagram

11 januari 2019 Door redactie

De handel in nep-merkproducten verplaatst zich in toenemende mate naar social media. Op Instagram alleen al zijn in 2018 2.000 accounts verwijderd die zich daarmee bezighielden. De waarde van de verhandelde nepspullen loopt in de miljoenen.

Fabrikanten van merkproducten, in het bijzonder kleding en mode-accessoires, hebben veel te stellen met het bestrijden van nepproducten (tool) onder hun merknaam. De handel hierin verplaatst zich meer en meer naar social media. Instagram is populair onder jongeren, een belangrijke doelgroep voor namaak-merkproducten. Op dit platform duiken dan ook de nodige accounts op die dergelijke producten aanbieden. In 2018 werden 2.000 accounts van aanbieders van nepproducten verwijderd, maar dit is waarschijnlijk maar een klein percentage van het totale aandeel van nephandel.

Douane om hulp vragen

Volgens de NOS spoorde de fiscus in 2017 voor meer dan € 6 miljoen op aan valse merkproducten op het gebied van mode. In totaal ging het om bijna 75.000 artikelen. Die hebben uiteraard niet de kwaliteit van het echte merkproduct. Fabrikanten worden dan ook regelmatig geconfronteerd met klachten, wat ten koste kan gaan van de goede naam van het merk. China, Hongkong en Turkije lijken op dit moment de belangrijkste bron van de handel in nepproducten. Merkeigenaren kunnen de douane een verzoek doen uit te kijken naar hun merk (pdf).

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Kan ons bedrijf een kleur claimen?

    Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Meest gelezen

  • Kan ons bedrijf een kleur claimen?

    Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Heeft u een vraag over Merkrecht?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar