No-showbeleid vliegmaatschappijen onder de loep

14 januari 2019 Door redactie

Mogelijk komt er een einde aan het no-showbeleid van luchtvaartmaatschappijen. Het no-showbeleid kan ervoor zorgen dat zakenreizigers stranden tijdens de reis en hun werkgevers tegen extra kosten aankijken. De Consumentenbond aast op een verbod op de no-showclausule. Daarom stapt de waakhond naar de rechter.

Een retourticket voor een vlucht (tool) zou recht moeten geven op de heen- en terugreis; er is tenslotte voor beide onderdelen betaald. Toch hanteren verschillende luchtvaartmaatschappijen de regel dat het hele ticket ongeldig is zodra een passagier het vliegtuig mist. Hij heeft dan geen recht meer op de terugreis of een eventuele overstap die aan het ticket gekoppeld zijn. Deze maatschappijen hebben een clausule opgenomen in hun algemene voorwaarden die ze dit recht geeft.

Europese wetgeving

De Consumentenbond vindt het no-showbeleid onacceptabel en een schending van de passagiersrechten. Het liefst zou de vereniging zien dat er een verbod op de no-showclausule komt in de Europese wetgeving, maar de kans daarop lijkt vooralsnog klein. Gesprekken met KLM leverden ook geen resultaat op, wat de Consumentenbond ertoe heeft aangezet een rechtszaak aan te spannen tegen de luchtvaartmaatschappij.

Aansprakelijkheid werkgever

Als een zakenreiziger (tool) zijn overstap mist en strandt door de no-showclausule ontstaat er een vervelende situatie. Luchtvaartmaatschappijen dwingen passagiers meestal om een stevige toeslag of zelfs een volledig nieuw ticket te betalen. Voor de werkgever zit er dan weinig anders op dan de extra kosten te maken. De werkgever kan de werknemer namelijk niet zomaar aansprakelijk stellen voor een gemiste vlucht, tenzij er sprake is van grove nalatigheid.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen