Efficiënt delegeren vraagt om inzicht in takenpakket

27 februari 2019 | Door redactie

Er zijn een aantal algemene richtlijnen bij het delegeren van taken. Zo zijn kerntaken doorgaans niet geschikt om te delegeren. Een leidinggevende zal dus niet zo snel zijn taken op het gebied van strategie, doelstellingen en prioritering aan een ander kunnen of willen overdragen. Welke taken zijn dan wel geschikt?

Operationele zaken zijn over het algemeen geschikt om te delegeren (tool), zoals het maken van een planning en deadlines bewaken. Taken die op zichzelf staan, lenen zich namelijk makkelijker voor het delegeren dan taken die nauw verweven zijn met andere taken. Verder is het van belang om rekening te houden met de competenties die aanwezig zijn binnen de organisatie, de afdeling of het team. De te delegeren taken moeten aansluiten op de aanwezige competenties.

Balans is belangrijk

Bij delegeren is het zaak om een balans te vinden tussen vertrouwen geven enerzijds, en controleren anderzijds. Degene die eindverantwoordelijke is, moet  een vinger aan de pols houden, maar hier niet in doorslaan. Trap dus niet in de valkuil om de vrijheid van de betreffende werknemer te veel in te perken door bijvoorbeeld tot in detail op de hoogte gehouden te willen worden of door ongevraagd met adviezen te komen. De kans is dan groot dat een werknemer zich niet serieus genomen voelt en gedemotiveerd raakt om de taak uit te voeren.

Bijlagen bij dit bericht

Competentiemanagement
E-learning | VideoCollege 14 minuten
Delegeren
E-learning | VideoCollege 15 minuten