Zo heeft u in een discussie meteen een streepje voor

20 maart 2019 | Door redactie

Om de ander te overtuigen in een discussie, is het van belang dat u uw verhaal kunt onderbouwen met goede argumenten en dat u betrouwbaar overkomt. Voor dit laatste zijn drie pijlers van belang.

Een klant, collega of bestuurder overtuigen van uw plan is niet altijd makkelijk. Uw geloofwaardigheid is dan een belangrijke factor. Als de ander vertrouwen in u heeft, zult u overtuigend overkomen. Geloofwaardigheid is gestoeld op drie pijlers, waar u aan kunt werken om uw overtuigingskracht te versterken.

Drie pijlers van betrouwbaarheid

De belangrijkste aspecten van geloofwaardig en betrouwbaar overkomen zijn:

  • Eerlijk zijn: wees transparant en geef in een discussie eerlijk aan dat u bijvoorbeeld iets niet weet in plaats van onderwerpen te ontwijken, anderen argumenten in de mond te leggen of woorden te verdraaien.
  • Deskundigheid tonen: zorg ervoor dat uw verhaal en argumenten bij uw kennis en expertise passen. Een HR-manager komt bijvoorbeeld minder deskundig over als hij een verhaal houdt over boekhouden. Wees daarnaast goed voorbereid, zodat u zonder twijfel uw kennis deelt (tool).
  • Sympathie wekken: het is lastig om aardig gevonden te worden, maar het helpt u wel degelijk om de ander te overtuigen. Voorkom dat u defensief of aanvallend reageert in een discussie en blijf hoe dan ook beleefd, vriendelijk en respectvol tegenover de ander.

Door u aan het begin van uw betoog te verplaatsen in de ander, laat u niet alleen zien dat u zich heeft voorbereid en deskundig bent, maar zult u meteen betrouwbaar overkomen en dat is bevorderlijk voor uw geloofwaardigheid.

Bijlagen bij dit bericht

Effectief uw gesprekspartner beïnvloeden
E-learning | VideoCollege 15 minuten