Stijging schade door phishing bij internetbankieren

1 april 2019 Door redactie

Schade door phishing bij internetbankieren is toegenomen van € 1,05 miljoen in 2017 naar € 3,81 miljoen in 2018. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer is in 2018 echter met 2% gedaald, onder andere door minder fraude met betaalpassen, automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren.

Uit het recente onderzoek van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken bleek ook dat de schade door fraude met betaalpassen vorig jaar met 33% is gedaald ten opzichte van 2017, naar € 4,91 miljoen, ondanks een toename van het aantal pinbetalingen met 12,6%. Er zijn in 2018 geen voorvallen geweest van contactloos zakkenrollen. Dit komt mede doordat daders makkelijk kunnen worden opgespoord.

Fraude met incasso’s gedaald 

Door aangescherpte procedures bij banken is ook de fraude met automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren fors gedaald, van € 1,28 miljoen in 2017 naar € 337.000 in 2018. Voor mobiel bankieren was er in 2018 wederom helemaal geen fraudemelding.

Oorzaken van stijging

De stijging van schade door phishing bij internetbankieren heeft een aantal oorzaken:

  • Fraudeurs gebruiken betere hulpmiddelen waarmee ze aanvallen makkelijker, vaker en grootschaliger kunnen uitvoeren.
  • De kwaliteit van valse e-mails en valse websites wordt steeds beter, onder andere door minder taalfouten en een betere opmaak.
  • Fraudeurs spreken doelwitten steeds overtuigender persoonlijk aan, met een juiste aanhef en naam, ook via SMS, WhatsApp en social media.
  • Fraudeurs bemachtigen soms met phishing beveiligingscodes waarmee ze namens hun slachtoffer een mobiele bankapp op hun eigen smartphone kunnen installeren. Zo krijgen ze toegang tot de bankrekening van hun slachtoffer.

Voorkomen is beter dan genezen

Klanten van banken kunnen phishing voorkomen door vooral scherp te letten op het echte afzenderadres in berichten die van banken lijken te komen. Klanten moeten ook niet gelijk klikken op hyperlinks in berichten. Banken vragen nooit via hyperlinks of via de telefoon naar beveiligingscodes voor internetbankieren of mobiel bankieren.
Voor meer adviezen en tips zie www.veiligbankieren.nl.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Waarom werkt SecureBoot niet?

    Na de upgrade naar Windows 8.1 verschijnt in het beeldscherm een foutmelding dat er een configuratiefout is opgetreden in SecureBoot. Wat betekent dit en hoe los ik dit...

  • Is een homeplugverbinding wel veilig?

    Om een netwerkverbinding te maken met een lastig met een kabel bereikbare computer, is ons geadviseerd homeplugs te gebruiken. Maar als de vertrouwelijke data in ons...

  • Waar op letten bij een phishingmail?

    Onze spamfilters houden al veel mailtjes tegen van dubieuze afzenders. Toch glipt er wel eens eentje langs die tussen de andere mails belandt. Helaas heeft dit onlangs...

Meest gelezen

  • Is een homeplugverbinding wel veilig?

    Om een netwerkverbinding te maken met een lastig met een kabel bereikbare computer, is ons geadviseerd homeplugs te gebruiken. Maar als de vertrouwelijke data in ons...

  • Wat is een image?

    Een image bevat een volledig functionele kopie van een (partitie van een) schijf, bijvoorbeeld van een goed werkend systeem inclusief het besturingssysteem en alle programma’s...

E-learningcursussen

  • Sterke wachtwoorden
    • Videocollege 10 minuten

    Iedereen moet tegenwoordig wel een aantal wachtwoorden onthouden. Dat worden er waarschijnlijk steeds meer. Het is dan ook een hele uitdaging om al die wachtwoorden te onthouden. En...

  • Beveiligen met encryptie
    • Videocollege 16 minuten

    Zonder bescherming kan alle informatie die over een netwerk wordt verstuurd, worden opgepikt, afgeluisterd of veranderd. Daarom moet u die informatie versleutelen. Dat wordt encryptie...

Heeft u een vraag over Cybercrime?

Bouke van Kleef

Innovatiecoaches, trainers, adviseurs, huisstijlspecialisten en programmeurs

AVK
Adviseur is nu beschikbaar