Schade door phishing bij internetbankieren is toegenomen van € 1,05 miljoen in 2017 naar € 3,81 miljoen in 2018. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer is in 2018 echter met 2% gedaald, onder andere door minder fraude met betaalpassen, automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren.
Uit het recente onderzoek van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken bleek ook dat de schade door fraude met betaalpassen vorig jaar met 33% is gedaald ten opzichte van 2017, naar € 4,91 miljoen, ondanks een toename van het aantal pinbetalingen met 12,6%. Er zijn in 2018 geen voorvallen geweest van contactloos zakkenrollen. Dit komt mede doordat daders makkelijk kunnen worden opgespoord.
Door aangescherpte procedures bij banken is ook de fraude met automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren fors gedaald, van € 1,28 miljoen in 2017 naar € 337.000 in 2018. Voor mobiel bankieren was er in 2018 wederom helemaal geen fraudemelding.
De stijging van schade door phishing bij internetbankieren heeft een aantal oorzaken:
Klanten van banken kunnen phishing voorkomen door vooral scherp te letten op het echte afzenderadres in berichten die van banken lijken te komen. Klanten moeten ook niet gelijk klikken op hyperlinks in berichten. Banken vragen nooit via hyperlinks of via de telefoon naar beveiligingscodes voor internetbankieren of mobiel bankieren.
Voor meer adviezen en tips zie www.veiligbankieren.nl.