Chinezen bedenken slimme manier om logo te kapen

2 april 2019 Door redactie

Merken die ook bekendheid genieten in China, moeten alert zijn op een inventieve manier van logokaping. Met een omweg maken merkkapers van een Chinees woord eigenlijk een beeldmerk, waardoor de woorden makkelijk door de registratieprocedure worden goedgekeurd.

Het Chinese schrift bestaat uit karakters. Chinese merkkapers hebben een slimme manier gevonden om door het gebruik van die karakters logo’s van bekende merken te kapen. Ze bedenken een woord dat uitgeschreven in karakters een gestileerde weergave van een bekend beeldmerk (tool) oplevert. Met dit woord vragen ze een merkregistratie aan. Aangezien het woord op geen enkele manier lijkt op de merknaam van het geïmiteerde logo, wordt die aanvraag altijd gehonoreerd voor de Chinese markt.   

Meeliften met bekend merk 

Merkbureau Chiever geeft het voorbeeld van Lacoste. Er zouden maar liefst zestig pogingen geweest zijn om het logo van dit merk te kapen. Er zijn namelijk drie Chinese karakters die samen een gestileerde krokodil vormen. Daar maken degenen die kleding willen verkopen door mee te liften met een bekend merk, dankbaar gebruik van. Lacoste heeft hier volgens Chiever in de meeste gevallen een stokje voor kunnen steken en de inbreuk kunnen stoppen (tool). Het is echter wel zaak alert te blijven op dit trucje.

 krokodillen bron chiever

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Kan ons bedrijf een kleur claimen?

    Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Meest gelezen

  • Kan ons bedrijf een kleur claimen?

    Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Heeft u een vraag over Merkrecht?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar