Nike krijgt boete voor onterechte licentievoorwaarden

5 april 2019 Door redactie

Sportmerk Nike heeft van de EU een boete gekregen omdat het wederverkopers bij het verstrekken van licenties onterechte beperkingen heeft opgelegd. Er loopt nog een onderzoek tegen Universal Studio’s en Sanrio voor hetzelfde vergrijp.

Sportmerk Nike heeft de rechten op merchandise van de populaire voetbalclubs Barcelona, Manchester United, Inter Milan, Juventus en van de Franse voetbalbond. Tussen 2004 en 2017 verstrekte het licenties aan wederverkopers die deze producten wilden verkopen. Daarin was de bepaling opgenomen dat ze de producten niet online of buiten hun vestigingsland mochten afzetten. Hierdoor werd kunstmatige schaarste gecreëerd, met als gevolg hogere prijzen voor de klant. De sanctie voor verkopers die dit verbod zouden negeren, was het kwijtraken van de licentie. Deze aanpak is in de EU verboden. De zaak is twee jaar in onderzoek geweest, en Nike heeft nu voor deze overtreding van de mededingingsregels een boete van € 12,5 miljoen gekregen.

Lagere boete in ruil voor samenwerking

Dit bedrag is nog aan de lage kant. Nike heeft volgens de EU volledig meegewerkt met het onderzoek, en in ruil daarvoor kreeg het een boete die 40% lager uitviel dan de sanctie die op dit soort overtredingen staat. Nike is niet de enige partij die verdacht wordt van het onterecht beperken van licentienemers. Tegen het Japanse Sanrio (Hello Kitty) en Universal Studios (Minions) loopt op dit moment een vergelijkbaar onderzoek.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Wie betaalt een defect product?

    Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen...

Meest gelezen

  • Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

    Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke...

  • Hoe zit het met de postbezorging?

    Onze webwinkel levert via briefpost producten aan consumenten. In deze tijden tel je niet meer mee als je product niet sneller dan het licht op de deurmat van de klant...

Heeft u een vraag over Webwinkel?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar