Boetes voor Publieke Omroep om tonen sluikreclame

9 april 2019 Door redactie

Reclame binnen uitzendingen van de Publieke Omroep is in principe niet toegestaan. Omdat omroepen die regel steeds meer oprekten, is toezichthouder Commissariaat voor de Media beter gaan handhaven. Dat heeft de afgelopen weken geleid tot twee boetes.

Volgens de Mediawet mogen omroepen in het publieke bestel binnen uitzendingen geen reclame maken (tool) voor producten van derden. Nu is de lijn tussen informeren en reclame maken soms dun, en daarom is in 2016 de ‘Regeling toegestane vermijdbare uitingen’ (pdf) geïntroduceerd. Een auteur die in een uitzending komt vertellen over zijn nieuwste boek kan dan nog gezien worden als informatief. Maar als die auteur meteen een lijst van boekhandels zou geven waar zijn boek te koop ligt, is dat een vermijdbare uiting. Het is geen noodzakelijke informatie voor het betreffende item, wordt dus beschouwd als wervend en daarmee als reclame.

Regeling regelmatig overtreden

Die regeling bleek regelmatig overtreden te worden, waardoor toezichthouder (tool) Commissariaat voor de Media (CvdM) besloot beter te gaan handhaven. Dat heeft de afgelopen periode geresulteerd in twee boetes. AVROTROS liep tegen een boete op van € 10.000 omdat Ilja Gort zijn programma Gorts Wijnkwartier presenteerde in een t-shirt dat hij in zijn eigen webwinkel verkoopt. KRO-NCRV moest zelfs € 20.000 overmaken omdat een gast in de talkshow Jinek niet alleen een commercieel product aanprees, maar er ook een filmpje getoond werd waarin hij het product gebruikte. Beide omroepen waren al gewaarschuwd dat CvdM strenger zou gaan optreden.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is themareclame?

    Themareclame is reclame die gebaseerd is op een bepaald onderwerp dat elke keer weer herhaald wordt. Bij dit soort reclame wordt geen prijs of korting genoemd. Themareclame...

  • Welke soorten reclame zijn er?

    Er zijn verschillende soorten reclame, zoals: themareclame; actiereclame; introductiereclame; collectieve reclame; joint promotion; ideële reclame; in-scriptsponsoring; onbaatzuchtige...

Heeft u een vraag over Reclame?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar