Met digitale coaching hebben werkgevers een ontwikkeltool in handen die een rol kan spelen bij de persoonlijke ontwikkeling van werknemers. De vraag is wel of een digitale coach net zo effectief is als de situatie waarin de werknemer en de coach elkaar persoonlijk spreken.
Investeren in de eigen werknemers en hun ontwikkeling staat steeds hoger op de agenda van organisaties. Digitale coaching (tools), of e-coaching, is een vorm van digitale begeleiding om persoonlijke ontwikkeling te bevorderen. Het gebeurt via een app, chat, e-mail of toepassingen als Skype. Toch is het niet geschikt voor elke situatie. Werknemers moeten zich bijvoorbeeld bewust zijn van hun ontwikkelpunt. Tegelijkertijd neemt digitale coaching (tool) voor sommige werknemers de drempel weg om met een coach in zee te gaan.
Vanwege de (visuele) anonimiteit is het gemakkelijker om gevoelens en gedachten met de coach te delen en sneller tot de kern van het probleem te komen. Een online coach kan daarnaast begeleiding op maat bieden, waar en wanneer dat nodig is. De werknemer heeft in feite alleen internet nodig. Andere voordelen van digitale coaching zijn:
Er kleven ook nadelen aan een digitale coach. Juist door het gebrek aan persoonlijk contact kan de coach geen non-verbale signalen oppikken of helpen bij het onder woorden brengen van gevoelens. Verder vereist het van de werknemer om taalvaardig genoeg te zijn om zich schriftelijk uit te drukken. Tot slot kan het frustrerend zijn om telkens op een antwoord te moeten wachten, want de e-coach zal niet elke keer direct feedback kunnen geven.