Intervisie tilt kennis en kunde naar een hoger niveau

15 mei 2019 Door redactie

Op zoek naar nieuwe ideeën en praktische oplossingen? Intervisie is dan een geschikte methode. Hierbij bespreken werknemers met elkaar en met vakgenoten werkproblemen om van elkaar te leren en elkaar te adviseren. Dat maakt intervisie een effectieve methode om de vaardigheden en kennis van werknemers naar een hoger niveau te brengen.

Omdat er binnen een intervisiegroep knelpunten of adviesvragen worden besproken, waarbij deelnemers zich verder ontwikkelen en bekwamen op hun vakgebied (tools), profiteert de organisatie ook van intervisie. Voor een goede uitkomst is het van belang dat de groep uit vier tot zes leden bestaat met een vergelijkbaar werkniveau, die weten hoe ze feedback moeten geven en ontvangen (tool) en zich verder willen ontwikkelen op hun vakgebied. Vervolgens gaan ze op de volgende manier aan de slag:

  1. Elke deelnemer geeft aan welk praktijkprobleem hij wil inbrengen.
  2. De groep kiest het vraagstuk dat het meest actueel of herkenbaar is.
  3. De inbrenger van het vraagstuk beschrijft kort de situatie.
  4. De overige leden stellen vragen om het probleem duidelijk te krijgen. Hierdoor ontstaat inzicht in de factoren die op het probleem van invloed zijn.
  5. De groepsleden geven advies, tips en oplossingen.
  6. De inbrenger van het vraagstuk geeft aan wat hij aan het advies heeft en wat hij ermee gaat doen.

Aan de slag met feedback

Intervisie vindt doorgaans tussen de één keer per maand en één keer per twee maanden plaats. Tijdens een bijeenkomst vertelt degene die het praktijkprobleem heeft ingebracht, wat zijn ervaringen zijn geweest. De groep kan hem dan vervolgens van extra feedback voorzien. Het is belangrijk dat de inbrenger van het vraagstuk niet in discussie gaat over de feedback en adviezen die anderen hem geven. Hij beluistert alles en kiest dan welke tips en adviezen hij opvolgt. Vervolgens geeft hij in een volgende bijeenkomst terugkoppeling. Pas daarna, en eventueel na extra feedback van de rest van de groep, wordt een volgend probleem ingebracht.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Analytisch en creatief denken
    • Videocollege 23 minuten

    Tussen een analytische en een creatieve benadering van een probleem of vraag bestaat een groot verschil. Beide benaderingen kunnen nuttig zijn, maar het is de kunst om uit te maken...

  • Opleiden
    • Videocollege 29 minuten

    Het opleiden van uw personeel maakt - als het goed is - deel uit van uw investeringsstrategie. Uw werknemers vertegenwoordigen een onmisbaar stuk kapitaal in uw organisatie en daar...

  • Personeelsplan schrijven
    • Videocollege 18 minuten

    Deze cursus gaat in op de beste en meest doeltreffende manier om een balans aan te brengen tussen de beschikbare personeelsomvang en de hoeveelheid werk die gedaan moet worden. U leert...

Heeft u een vraag over Opleiding en ontwikkeling?

Elke Schulting

Adviseur Belonen en Organisatie-ontwerp

STYR & company
Adviseur is nu beschikbaar