Het verschil: identiteit en imago

22 mei 2019 Door redactie

Alle communicatie van een organisatie moet in lijn zijn met waar die organisatie voor staat. Zo ontstaat er een duidelijk en herkenbaar beeld van de organisatie voor buitenstaanders. Het is belangrijk om helder voor ogen te hebben wat een organisatie naar de buitenwereld wil uitstralen. Dat moet samenhangen met de identiteit en het imago. Wat is het verschil tussen imago en identiteit?

De termen imago en identiteit worden regelmatig door elkaar gebruikt. Toch zijn ze niet inwisselbaar. Een identiteit bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is: het is het geheel aan ‘karaktereigenschappen’ dat een organisatie bezit en uitdraagt. Producten of diensten of het maatschappelijke doel van een organisatie bepalen deze karaktereigenschappen. De werkelijke identiteit van de organisatie wordt dus niet alleen bepaald door hoe insiders die zien, maar ook door de manier waarop buitenstaanders die interpreteren. Een imago is een afgeleide van die identiteit: het is het beeld dat bijvoorbeeld donateurs van uw organisatie hebben. Anders gezegd: het imago is het resultaat van de identiteit die de organisatie uitstraalt.

Een imago is niet altijd het realistische beeld van de organisatie

Het imago is dus waar mensen dénken dat de organisatie voor staat. Dit hoeft niet per se een realistisch beeld van de identiteit te zijn. Doelgroepen als donateurs (tool), leden en vrijwilligers (tool) komen op allerlei manieren met een organisatie in aanraking en kunnen zich zomaar op basis van vertekende of verkeerde informatie een beeld vormen dat de organisatie juist uit alle macht probeert te vermijden. Het ontstaan van een imago in de hoofden van het publiek gebeurt meestal onbewust. Het is vaak een gevoelskwestie en dat maakt het imago erg lastig te beïnvloeden met schriftelijke communicatie. Het creëren van een goed imago is niet eenvoudig! Een organisatie moet consequent de juiste boodschap uitdragen naar alle doelgroepen en een geloofwaardig en eenduidig beeld moeten blijven neerzetten, zodat uiteindelijk het gewenste imago ontstaat. Aan het bereiken van dat doel gaat vaak een heel marketing- en communicatietraject (tool) vooraf. 

IDENTITEIT: bepaalt hoe en wat een organisatie werkelijk is.

IMAGO: is hoe mensen dénken over een organisatie en waar die voor staat.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

  • Wat is taakstellend budgetteren?

    Bij taakstellend budgetteren bepaalt u het marketingbudget aan de hand van uw marketingdoelstellingen. Simpel gezegd is het budget zo groot als nodig voor het bereiken...

  • Wat zijn de functies van een verpakking?

    Er zijn meerdere functies van een verpakking waar de nadruk op kan worden gelegd, afhankelijk van zaken als de doelstellingen, de markt, de doelgroep en de concurrentie...

  • Wat is distributie?

    Distributie is het totaal aan verplaatsingen waar een product mee te maken krijgt voordat het van de fabrikant bij de klant is. Veel bedrijven zien distributie als een...

E-learningcursussen

  • SWOT-analyse
    • Videocollege 34 minuten

    Uw sterke punten naast uw zwakke punten zetten. Goed kijken, vergelijken, combinaties uitproberen, en zo ontdekken dat er nog zoveel meer mogelijkheden bestaan. Dat is de beproefde...

Heeft u een vraag over Marketingmix?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar