Nutri-Score heeft betere papieren dan stoplichtsysteem

24 mei 2019 Door redactie

Nutri-Score of stoplichtsysteem? Nederland is er nog niet uit welk label de consument het beste zal informeren. Sommige fabrikanten kiezen zelf al voor een van beide, hoewel dat soms ook een keuze is waarbij het eigen belang zwaar weegt.

Op etiketten van voedingsmiddelen moet informatie komen waaraan de consument kan aflezen hoe gezond of ongezond het product is. Na het verdwijnen van het ‘vinkje’ is echter nog niet duidelijk welke kant het op zal gaan. De keuze is tussen de zogenoemde Nutri-Score en het stoplicht. Hoewel er pas aan het eind van het jaar een beslissing verwacht wordt, lijkt de balans door te slaan in de richting van de Nutri-Score. Supermarkten hebben zich daar al voor uitgesproken, de Consumentenbond neigt ook in die richting en groentefabrikant HAK heeft de knoop doorgehakt en de Nutri-Score verwerkt op de etiketten.

Gedragsverandering bij consument

Er is echter tweespalt bij de fabrikanten van voedingsmiddelen. Er zijn producten die met de Nutri-Score geen goede beurt maken. Zij zijn meteen te identificeren als ongezond. De fabrikanten daarvan willen liever dat de keuze op het stoplichtsysteem valt, want dan scoren ze in ieder geval niet op alle aspecten rood, maar ook wel een keer groen. Het is dus nog geen uitgemaakte zaak, hoewel de Nutri-Score het meest geschikt lijkt om het gedrag van de consument te beïnvloeden (video). Ook wordt het internationaal breder gedragen.

In één oogopslag duidelijk

Bij de Nutri-Score krijgt een product een score tussen de A en de E. Deze score is tot stand gekomen na weging van verschillende aspecten, zoals de aanwezigheid van suiker, vet, vezels en calorieën. Bij het stoplichtsysteem worden de verschillende ingrediënten uitgelicht met de score in kleuren die het product daarop behaalt. Het voordeel van de Nutri-Score is dat het in één oogopslag duidelijk is hoe gezond of ongezond het product is. Het nadeel is dat de wegingsfactoren niet transparant zijn. Het stoplicht vergt niet alleen meer begrip van de consument, maar een product met weinig vet en veel suiker krijgt dus ook groene ‘lichtjes’, terwijl het niet per se gezond is. Een product als olijfolie scoor weer slecht op vet, terwijl het juist beschouwd wordt als een product met goed vet.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over MVO?

Emma Bevers

Advocaat arbeidsrecht

Vasteland Advocaten
Adviseur is nu beschikbaar