Geen toeslag meer in webwinkel voor creditcardbetaling

28 mei 2019 Door redactie

Webwinkels mogen geen toeslag meer rekenen als de klant wil betalen met een creditcard. Dit verbod is ingegaan met de inwerkingtreding van de richtlijn voor betaaldiensten PSD2. Het verbod geldt niet voor zakelijke creditcards.

Met de inwerkingtreding van de richtlijn voor betaaldiensten PSD2 is ook een verbod ingegaan om een toeslag te rekenen voor klanten die betalen met een creditcard. Dat geldt niet alleen voor betalingen in stenen winkels, maar ook voor het afrekenen in webwinkels of bij online diensten (video). Bijvoorbeeld in de reisbranche was het berekenen van een toeslag een gangbare aanpak. Het verbod is overigens wel beperkt. Het geldt voor creditcards van Visa of Mastercard. Bij betaling met een zakelijke creditcard, een creditcard van American Express of Diners Club of betaalmethoden zoals iDeal en PayPal geldt het verbod niet. Zij vallen buiten de PSD2. Klanten die op die manier betalen, kunnen dus nog wel geconfronteerd worden met een toeslag. Overigens mag deze niet hoger zijn dan de werkelijke kosten die de webwinkelier of online dienst zelf maakt door betalingen met de creditcard (tool) mogelijk te maken.

Meldpunt in het leven geroepen

Strikt genomen geldt het verbod ook voor transacties met de pinpas, voor een incasso of een overschrijving. Een paar jaar geleden waren er nog wel winkels die een toeslag berekenden aan klanten die wilden pinnen, maar sinds het charmeoffensief van pintransacties is daar eigenlijk al geen sprake meer van. De Consumentenbond vond bij een steekproef nog wel een aantal online diensten buiten de reisbranche die hun klanten een toeslag berekenden. Die zijn daarop aangesproken. Verder is er een meldpunt in het leven geroepen voor webwinkels die weigeren de toeslag te schrappen.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Verzendkosten toch terugbetalen?

    Een klant van onze webwinkel eist dat ons bedrijf ook de verzendkosten terugbetaalt na een retourzending, maar we hebben op onze site vermeld dat we dat niet doen. De...

  • Wie betaalt een defect product?

    Wij hebben een webwinkel waarin we producten verkopen die we zelf inkopen bij verschillende leveranciers. Laatst stuurde een klant een defect product terug. Wij vervingen...

Meest gelezen

  • Hoe moet mijn nieuwsbrief eruit zien?

    Onze nieuwsbrief is aan vernieuwing toe. Omdat de abonnees erg tevreden zijn over de nieuwsbrief, willen we alleen hier en daar wat verbeteringen doorvoeren. Op welke...

  • Hoe zit het met de postbezorging?

    Onze webwinkel levert via briefpost producten aan consumenten. In deze tijden tel je niet meer mee als je product niet sneller dan het licht op de deurmat van de klant...

Heeft u een vraag over Webwinkel?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar