Advertenties mét trackingcookies leveren 4% meer op

4 juni 2019 Door redactie

Advertenties mét trackingcookies leveren de uitgevers van online content 4% meer op dan gewone advertenties. Dit is de conclusie uit gecombineerd onderzoek aan drie Amerikaanse universiteiten. Voor het onderzoek werden gedurende een week miljoenen advertentietransacties van een groot Amerikaans mediabedrijf geanalyseerd.

Wat levert een uitgever van online content (video) meer op: advertenties die geplaatst worden naar aanleiding van het gedrag van een bezoeker - dus gepersonaliseerd op basis van tracking cookies - of advertenties die gebaseerd zijn op de context? Drie Amerikaanse universiteiten besloten het uit te zoeken. Hun conclusie was, dat er een licht voordeel bestaat voor gepersonaliseerde advertenties. Per gebruiker waarbij een trackingcookie wordt geplaatst, levert een advertentie 4% meer op dan advertenties op basis van context. Omgerekend is dat minder dan een duizendste cent per advertentie. Of dat bedrag aantrekkelijk genoeg is, hangt mede af van het aantal getoonde advertenties.

Verschillende variabelen

Een groot aantal variabelen speelt een rol bij het achterhalen van de advertentiewaarden. De onderzoekers (van de Universiteit van Minnesota, de Universiteit van Californië - Irvine en de Carnegie Mellon Universiteit) betrokken die erbij door verschillende variabelen te hanteren: de locatie van bezoekers, bezoekers die cookies accepteerden of juist weigerden, mobiele bezoekers en degenen die op de desktop surften.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

Heeft u een vraag over Online adverteren?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar