Micro-influencer effectiever voor campagne

28 juni 2019 Door redactie

Leuke manier om op sociale media onder de aandacht te komen: in zee gaan met een influencer. Maar is de belangrijkste drijfveer voor de keuze het bereik, dan moet er ook wel de zekerheid zijn dat dit echt is en niet gebaseerd op nepkliks.

Samenwerken met een influencer die heel veel volgers heeft, bijvoorbeeld op Instagram (tool), lijkt een recept voor succes (tool). Maar er is best iets op af te dingen. Neem bijvoorbeeld de opgegeven aantallen volgers. Er zijn influencers die het niet zo nauw nemen. Zij zien er geen been in om hun volgersaantallen omhoog te jagen met gekochte volgers en likes, of zorgen voor bots die grote aantallen nepkliks leveren. Gelukkig is er inmiddels software ontwikkeld die dit aan het licht kan brengen. Een andere valkuil is om bereik te laten prevaleren boven authenticiteit. Een influencer promoot dan een product waarbij het overduidelijk is dat dit niet bij zijn of haar kernwaarden hoort. Dat brengt de geloofwaardigheid van de boodschap terug naar nul.

Klein bereik, grote betrokkenheid

Het heeft meer effect om niet voor de grote aantallen te gaan, maar in plaats daarvan te kiezen voor een zogenoemde ‘micro-influencer’. Dit is iemand met een klein bereik, maar een grote betrokkenheid bij een bepaald onderwerp. Dan valt bij het uitzetten van een campagne de keus dus niet op de persoon van de influencer, maar op het onderwerp. Dat komt de geloofwaardigheid alleen maar ten goede. Omdat de micro-influencer ervaren wordt als een gewoon persoon, lokt het ook meer interactie uit, en dat leidt tot een hogere conversie.

Bijlagen bij dit bericht

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

E-learningcursussen

  • Online marketing
    • Videocollege 29 minuten

    Als u een website heeft, wilt u natuurlijk graag dat mensen deze bezoeken. U kunt natuurlijk adverteren via de traditionele printmedia, maar tegenwoordig zijn er efficiëntere middelen....

  • ROI berekenen van social media
    • Videocollege 12 minuten

    Hoewel inmiddels duidelijk is dat het fenomeen social media een blijvertje is en dat het zijn meerwaarde heeft bewezen, zijn er in iedere organisatie wel twijfelaars te vinden. Zij...

Heeft u een vraag over Social media?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar