Bedrijfsnaam bepaalt de eerste indruk

24 mei 2011 Door redactie

Uw bedrijfsnaam is een belangrijk deel van uw communicatie. Of u nu hofleverancier bent of u een bedrijf heeft dat net om de hoek komt kijken: de naam zegt meer over uw organisatie dan u misschien denkt. Uw bedrijfsnaam bepaalt voor klanten en relaties de eerste indruk. En aangezien u daarvoor maar één keer de kans krijgt, moet u die ten volle benutten.

Uw originaliteit wordt flink op de proef gesteld bij het bedenken van een nieuwe naam. Veel namen zijn al eens verzonnen of roepen nét niet datgene op wat u zoekt. Het is de kunst om buiten uw kaders te blijven denken en uw creativiteit steeds weer de vrije loop te laten. Laat u zich leiden door beperkingen of door het kleine aantal geschikte opties, dan kunt u naar een nieuwe naam fluiten. Als u op de volgende zaken let, komt het helemaal goed. Kies daarom een bedrijfsnaam die:

  • goed uitspreekbaar is;
  • lekker in het gehoor ligt;
  • goed te onthouden is;
  • een positieve klank heeft;
  • de juiste associaties oproept (zowel nationaal als internationaal);
  • de deur openhoudt voor toekomstige ontwikkelingen.

Bedrijfsnaam checken en registreren

Check natuurlijk wel of de domeinnaam die bij uw bedrijfsnaam past nog vrij is. Daarnaast kunt u de registers van de Kamer van Koophandel en het Benelux Merkenbureau naslaan op het bestaan van uw nieuwe naam. Laat uw bedrijfsnaam vervolgens registeren, zodat u de rechten in handen krijgt. Alleen aan het gebruik van een naam kunt u namelijk geen rechten ontlenen.

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

  • Kan ons bedrijf een kleur claimen?

    Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Meest gelezen

  • Kan ons bedrijf een kleur claimen?

    Onlangs las ik in een nieuwsbericht dat T-Mobile in Duitsland het patent op de kleur magenta heeft gekregen. Geen ander telecombedrijf mag magenta gebruiken. Nu gaat...

  • Wat te doen bij gelijkende namen?

    Het bedrijf waar ik voor werk, bestaat al tien jaar. Nu is er ineens een ander bedrijf opgedoken dat bijna dezelfde naam heeft. We opereren ook nog eens in dezelfde branche....

  • Wat is slaafse nabootsing?

    Als u op een bepaalde schepping geen intellectueel eigendomsrecht heeft, mogen anderen het in principe namaken. Behalve als er sprake is van slaafse nabootsing. Dat kunt...

Heeft u een vraag over Merkrecht?

Richard van Berkel

Directeur en adviseur

LVB Networks
Adviseur is nu beschikbaar