Agressie! Bescherm uw medewerkers beter

23 september 2009 Door redactie

Als arboprofessional weet u dat agressie vaak voorkomt in organisaties. Zo bestaat er agressie tussen collega's onderling en agressie van klanten. Uit recent onderzoek van trainingsbureau Cintea blijkt dat maar liefst 88% van de werknemers geconfronteerd wordt met verbaal geweld en 30% ook met fysiek geweld.

Lang niet alle werkgevers nemen adequate maatregelen om hun personeel hiertegen te beschermen, zegt Cintea. Zo maakte ook de Arbeidsinspectie onlangs bekend dat het merendeel van de woningbouwcorporaties zijn werknemers onvoldoende traint in het omgaan met agressieve klanten. Ook wordt vaak niet voldaan aan de minimale personeelsbezetting bij risicovolle taken.

Aansprakelijk bij agressie

Uw werkgever is er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat de medewerkers beschermd worden tegen allerlei soorten arbeidsbelasting. Uit een recente tussenuitspraak van de Hoge Raad blijkt dat dit ook geldt voor agressie. Een voormalig begeleidster van een zorginstelling die te maken kreeg met agressie van autistische en psychisch gestoorde jongeren waarmee zij werkte, werd in het gelijk gesteld. De werkgever moest ervoor zorgen dat de medewerkster veilig kon werken.

Training én procedures

Als arboprofessional is het uw taak om ervoor te zorgen dat de medewerkers van uw organisatie niet lijden onder eventuele agressie. Zorg voor voldoende trainingen én goede procedures voor het omgaan met agressie op het werk, zodat iedereen weet bij wie hij terecht kan om agressie te melden. Uw arbodienst kan u helpen bij het opstellen van dergelijke procedures.

Proefabonnement Arbo Rendement

Gerelateerd aan dit nieuwsartikel

Laatst toegevoegd

Meest gelezen

Heeft u een vraag over Agressie op het werk?

Ruud de Leede

Docent, Register Casemanager, Mediator

CS Opleidingen
Adviseur is nu beschikbaar