Geen Sven Kramer maar Edwin van der Sar

15 februari 2010 Door redactie

Sportsponsoring is een populair marketinginstrument. Uw naam verbinden aan een bond, club, team, persoon, evenement, competitie of stadion doet het vaak goed. Onderzoek wijst uit dat de Elfstedentocht en Edwin van der Sar als sponsorobject geliefder zijn dan de Olympische Spelen. Maar klopt dit wel?

Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.000 respondenten door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de Elfstedentocht meer aanspreekt dan de Olympische Spelen. Als individuele sporter scoort Edwin van der Sar beter dan Sven Kramer. De KNVB is als sportbond aantrekkelijker dan NOC*NSF en Ajax is populairder dan PSV en Feyenoord. De Kuip – het voetbalstadion van Feyenoord – heeft wel een betere reputatie dan de Arena van Ajax.

Kritische noot

De resultaten van dit onderzoek zijn opvallend te noemen. Er is dan ook wel wat op aan te merken. Het onderzoek is namelijk sterk afhankelijk van de tijd waarin het is uitgevoerd. Zo scoort Edwin van der Sar vermoedelijk hoog omdat zijn privésituatie recent in de media is uitgemeten. De Elfstedentocht zal vermoedelijk niet hoog scoren in de zomer, aangezien het WK Voetbal dan plaatsvindt. Bovendien is een onderzoek over imago afhankelijk van demografische factoren. Zo zou het natuurlijk kunnen dat de respondenten vooral uit Friesland afkomstig zijn en daarom de Elfstedentocht zo goed scoort. Het is daarom lastig om waarde aan dit onderzoek te geven. Wilt u sportsponsoring in gaan zetten dan zult u uw eigen merk en het imago van het sponsorobject goed analyseren. Zoals u al eerder kon lezen op de site van Marketing Rendement kleven er enkele nadelen aan sportsponsoring.