Leren omgaan met tablets op het werk

Een tablet is niet alleen een gadget met leuke apps, maar wordt ook steeds vaker voor zakelijke doeleinden gebruikt. Informatie opzoeken tijdens een vergadering, snel een foto doormailen naar het hoofdkantoor of iets in de digitale agenda zetten; het kan allemaal eenvoudig met een tablet. Niet iedereen is echter gewend om met zulke elektronische hulpmiddelen te werken. Help werknemers daar dus bij.

21 januari 2013 | Door redactie

Tablets hebben een relatief lange accuduur, zijn gemakkelijk mee te nemen en starten snel op. Ook bieden ze de mogelijkheid om even iets op te zoeken. Een werknemer kan daardoor in een klantgesprek bijvoorbeeld actief aan het gesprek deelnemen en toch aantekeningen maken. Ook voor werknemers die voor hun werk mobiel moeten zijn en toegang moeten hebben tot dossiers, kan een tablet een praktisch hulpmiddel zijn.

Tablets geleidelijk invoeren

Als uw organisatie wil overstappen op het gebruik van tablets, is het raadzaam om dit geleidelijk in te voeren. Sommige werknemers moeten er erg aan wennen dat ze niet meer met papieren rondlopen. Ook is lang niet iedereen eraan gewend om veel via e-mail te communiceren. Kijk daarom in de eerste plaats goed naar het bedieningsgemak. Er zijn inmiddels tablets van verschillende merken op de markt. Ga ook na in hoeverre de tablet de software ondersteunt die in uw organisatie wordt gebruikt.

Training om tablets te gebruiken

Laat werknemers ook een training volgen om de tablets te gebruiken. Dit is vooral nodig als medewerkers niet vertrouwd zijn met digitale hulpmiddelen. Richt de training eventueel op de toepassing van het apparaat in de specifieke functie, zodat de medewerkers vertrouwd raken met de tablet.