Met taalblunders boekt u weinig succes

Een kofschipfout bezorgt bijna iedereen jeuk. Maar ook slordige typefouten, lelijk opgebouwde zinnen en door elkaar gehaalde uitdrukkingen doen de wenkbrauwen fronsen. Wat betekent het voor uw organisatie als in e-mails, presentaties en andere communicatiemiddelen taalfouten staan? Meer dan u misschien denkt! Driekwart van de Nederlandse bedrijven en werknemers zal niet snel zaken doen met iemand die taalfouten maakt.

2 april 2014 | Door redactie

Zijn taalfouten nu erg of niet en hebben ze invloed op het beeld dat anderen van uw organisatie hebben? Die vraag komt regelmatig weer in de media naar voren. Sommigen menen dat sommige taalfouten bijna niet meer herkend worden en dus niet zo erg zijn, anderen zijn ervan overtuigd dat iedere taalfout een onprofessionele indruk maakt en uw organisatie zelfs klanten kan kosten. Ook uit recent onderzoek van Taal in Bedrijf blijkt dat taalfouten nadelig zijn voor het zakelijk verkeer. Zo geeft 74% aan te twijfelen over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die taalfouten maakt.

Taalfouten zijn lelijk visitekaartje

En dat het in de praktijk nog een stuk beter kan, blijkt volgens de respondenten ook: maar 13% komt géén fouten tegen in teksten van collega’s en zakenpartners. Het zijn vooral e-mails, plannen en verslagen waarin het misgaat. Een lelijk visitekaartje naar de buitenwereld toe. Zet dus uw taalbril op en zorg ervoor dat al uw teksten onberispelijk zijn. Maar zorg er ook voor dat uw medewerkers goed op hun taalgebruik letten.