Nieuwe huisstijl moet overal te zien zijn

Verandert uw organisatie van huisstijl, dan moet u goed opletten dat deze overal wordt doorgevoerd. De website en het naambord bij de deur van het pand springen natuurlijk direct in het oog, maar vergeet ook de meer ‘verborgen’ huisstijldragers niet. Congresbadges en visitekaartjes bijvoorbeeld. Maak dus eerst een inventarisatie van huisstijldragers in uw organisatie.

19 augustus 2013 | Door redactie

Gaat uw bedrijf overstappen op een nieuwe huisstijl? Dat is niet iets dat u zomaar even doet. Daar gaat een gedegen voorbereiding aan vooraf en het vraagt om oog voor detail. U zou namelijk niet de eerste zijn die de nieuwe huisstijl op een badge of visitekaartje vergeet toe te passen. Een van de eerste stappen bij de introductie van een nieuwe huisstijl is het inventariseren van de aard en omvang van het aantal huidige dragers. Noteer alles wat als huisstijldrager kan dienen. Denk hierbij aan de aankleding van het kantoor, autobelettering, de bedrijfswebsite, briefpapier, etiketten, facturen, folders, gevelbekleding, jaarverslagen, interne en externe magazines, nieuwsbrieven en parkeerborden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Assortiment huisstijldragers bekijken

Vergeet ook niet de PowerPoint-presentaties, banieren, presentatiewanden, relatiegeschenken, serviesgoed, sponsoruitingen, stempels, toegangspasjes, verpakkingen en vlaggen en dergelijke. U hoeft natuurlijk niet alle items die op de lijst staan ook te blijven gebruiken. De introductie van een nieuwe huisstijl biedt u meteen de mogelijkheid om het assortiment huisstijldragers eens kritisch te bekijken en te stroomlijnen. Misschien komt u wel tot de conclusie dat er nog bepaalde uitingen ontbreken. Of dat u juist in de bestaande hoeveelheid dragers kunt snijden om op die manier te bezuinigen.