Pak uw rommelige bureau eens grondig aan

Is uw bureau bedolven onder de papieren, dan wordt het tijd om hier iets aan te doen. Bezoekers en collega’s die langslopen kunnen door de rommel een verkeerd beeld van u krijgen. Bijna alles wat op uw bureau ligt, kunt u digitaal opbergen. Met behulp van scanners, apps en digitale notitiebriefjes ziet uw bureau er in een handomdraai weer professioneel uit.

9 oktober 2012 | Door redactie

Een ongeordend bureau maakt het lastig om iets terug te vinden en kan de indruk geven dat u chaotisch bent. In dit digitale tijdperk is het ook helemaal niet meer nodig om een berg papier op uw bureau te verzamelen. Notities, geheugensteuntjes en to-do-lijsten hoeft u bijvoorbeeld niet altijd meer op losse vellen papier of op gele plakbriefjes te krabbelen. Zo hebben de plakbriefjes een digitale variant in Windows 7. Zit u niet achter de computer, dan kunt u de smartphone gebruiken om notities te maken. Er zijn genoeg handige notitie-apps te vinden. Wat dacht u van de populaire apps Evernote of One Note? Vindt u het invoeren van notities op de smartphone maar priegelwerk, kies dan voor een voice recorder-app.

Papieren van uw bureau af

Door voortaan digitale aantekeningen te maken, is uw bureau nog niet opgeruimd. Het zal u niet lukken om uw bureau helemaal leeg te krijgen, maar u kunt een eind komen. Gooi eerst de papieren weg waar u niets (meer) aan heeft.  Nu werkt u de overige paperassen weg. Vraagt een document om een actie, onderneem die dan meteen of draag het over aan een collega. Hoeft u naar aanleiding van de inhoud niet (meteen) actie te ondernemen, of heeft u dat al gedaan, archiveer het document dan digitaal. Maak eventueel nieuwe mapjes aan zodat u de bestanden later makkelijk terug kunt vinden.