Veel organisaties zetten tegenwoordig zogenoemde QR-codes (Quick Response) in om (potentiële) klanten van extra informatie te voorzien. De populaire zwart-witte blokjes verschijnen in bladen en folders, op reclameposters en in kranten. Scant u zelf ook af en toe een QR-code, pas dan op dat u daarmee geen Trojaans paard binnenhaalt op uw smartphone!
Scant u een QR-code, dan heeft u geen idee op wat voor website u terecht komt. Cybercriminelen maken hier gebruik van door QR-codes te verspreiden die leiden naar een pagina die een Trojaans paard op uw smartphone installeert. Zodra het kwaadaardige bestand zich heeft genesteld op uw mobiele telefoon, begint de ellende. Het Trojaans paard stuurt dan bijvoorbeeld dure sms-berichten vanaf uw smartphone. Eén zo’n bericht kan u al snel € 4,50 kosten. Wees dus voorzichtig met het scannen van QR-codes, vooral als het niet duidelijk is wie de bron precies is en of deze wel betrouwbaar is.
Een QR-code is een tag die papier met digitale bronnen verbindt. Deze tag lijkt op een soort streepjescode die u met een QR-codelezer (app) op uw smartphone kunt scannen. Zo kunt u eenvoudig extra informatie opvragen. Een restauranthouder kan bijvoorbeeld een QR-code op de menukaart plaatsen zodat klanten reviews over het restaurant op internet kunnen lezen. 9292OV toont bij ieder online reisadvies een QR-code zodat reizigers het reisadvies makkelijk kunnen opslaan op hun smartphone en het altijd bij de hand hebben.