Vergoed nú mijn vlucht, ik heb er recht op!

Heeft uw manager te maken met een hopeloos vertraagde trein? Of is zijn koffer weer eens niet mee teruggevlogen naar Schiphol? De Europese Commissie heeft een smartphone-app gelanceerd die vertelt wat in zulke gevallen zijn rechten zijn. De app genaamd ‘Your Passenger Rights’ is nu te downloaden voor meerdere besturingssystemen.

12 juli 2012 | Door redactie

Reizigers die in een onverwachte situatie belanden, zijn meestal overdonderd. Ze weten vaak niet dat ze als passagier allerlei rechten hebben, en soms aanspraak kunnen maken op een vergoeding. Denk aan een geannuleerde vlucht of treinreis, of als bagage niet ongeschonden de plaats van bestemming bereikt. Met de applicatie ‘Your Passenger Rights’ kunnen reizigers meteen op hun smartphone lezen wat deze rechten zijn. De app vertelt ook waar reizigers terecht kunnen met een klacht als ze vinden dat hun rechten zijn geschonden. In een grootschalige noodsituatie – zoals de IJslandse vulkaanuitbarsting die het volledige Europese vliegverkeer lamlegde – kan de Europese Commissie via de app reisadvies geven.

Passagiersrechten op allerlei smartphones

De app is gratis te downloaden op de site van de EU, of via de App Store. Hij is beschikbaar voor de vier populairste apparaattypes: Apple iPhone en iPad, Google Android, RIM Blackberry en Microsoft Windows Phone 7.