Werknemers raken te vaak kwijt bij noodgeval

31 maart 2016 | Door redactie

Werkgevers hebben een wettelijke zorgplicht voor hun werknemers: óók als die werknemers op zakenreis zijn. Toch blijkt dat veel organisaties niet precies weten waar hun reizende werknemers zich bevinden en hoe ze hen kunnen bereiken in geval van nood.

De zorgplicht die werkgevers hebben, geldt ook tijdens de zakelijke reizen van een werknemer. Zeker tijdens grote calamiteiten – zoals de aanslag in Brussel – is het belangrijk dat werkgevers weten hoe zij hun werknemers kunnen bereiken en hulp aanbieden waar nodig. De Nederlandse Associatie voor Travel Management (NATM) wil organisaties de komende tijd nadrukkelijk op hun zorgplicht wijzen. Volgens de associatie zijn werkgevers zich vaak niet bewust van hun verantwoordelijkheid.

Mobiele telefoon is niet altijd voldoende

Niet alleen de NATM wil meer aandacht voor de zorg die werkgevers bieden aan werknemers die op zakenreis zijn. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Aberdeen Group blijkt dat één op de drie organisaties helemaal geen beleid heeft om de veiligheid van reizende werknemers te garanderen. Meer dan de helft van de werkgevers vertrouwt er bovendien op de werknemer in geval van nood te kunnen bereiken via zijn mobiele telefoon. Dat is echter niet voldoende: zoals in Brussel ook gebleken is, raakt het netwerk bij grote calamiteiten binnen de kortste keren overbelast.

Zorg voor juiste en complete informatie

Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 4% van de werkgevers bij een noodsituatie zelf contact opneemt met bijvoorbeeld de vliegmaatschappij of het hotel van de werknemer om ervoor te zorgen dat de werknemer de juiste informatie krijgt. Dat moet beter. Zorg er dus voor dat uw organisatie beleid heeft dat invulling geeft aan de zorgplicht tijdens zakenreizen. Noteer in ieder geval van alle werknemers die op zakenreis zijn de volgende gegevens:

  • vervoersmaatschappij, vlucht- en treinnummers en vertrek- en aankomsttijden;
  • naam en adresgegevens van hotels en bijvoorbeeld congrescentra;
  • wie er geïnformeerd moeten worden in geval van nood.