Staatssecretaris Weekers van Financiën zoekt fiscale maatregelen om het aantal files in Nederland terug te dringen. Vóór de zomer wil hij de belastingtechnische mogelijkheden verkend hebben. Een werkgroep van vijftig grote werkgevers heeft inmiddels een voorzet gegeven: zij hebben praktische plannen over omgaan met zakelijke reizen uitgewerkt, waaronder de invoering van een mobiliteitsbudget.
Met een mobiliteitsbudget zou uw bv beter moeten kunnen sturen hoe en hoe vaak uw werknemers zakelijke reizen maken. Voor werknemers met een auto van de zaak stelt de werkgroep, naast deze mobiliteitsbonus, een bonus/malus-leasebudget voor. Het is de bedoeling dat u en uw werknemers zich bij elke zakelijke reis afvragen of die wel noodzakelijk is en of die wel met de auto moet worden gemaakt. Momenteel kunt u een werknemer zonder (lease)auto een onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer geven. Daarnaast zijn er in cao’s vaak afspraken over mobiliteit gemaakt waar u niet van mag afwijken.
Werknemers met een auto van de zaak zouden volgens de werkgroep dus een leasebudget met bonus/malus-systeem moeten krijgen. Nu heeft u – als de werknemer eenmaal de bijtelling voor privégebruik betaalt – geen enkele invloed meer op het aantal privékilometers dat de werknemer rijdt. Daarnaast is het voor werknemers niet interessant om met de auto van de zaak extra goedkoop te tanken, zuinig te rijden of een keer op een andere manier naar een afspraak te reizen. Het bonus/malusbudget zou hen stimuleren dit wel te doen, omdat ze de rest van deze variabele kostenvergoeding zelf mogen houden. De eerdergenoemde werkgroep heeft zelf voorstellen aan de regering gedaan voor een zogenoemd ‘Slim Reisbudget’ (pdf) dat u als werkgever, maar ook uw werknemers, meer vrijheid geeft. Weekers heeft aangegeven de plannen interessant te vinden, maar hij wil eerst onderzoeken of de plannen haalbaar zijn en bruikbaar voor zijn verkenning van de fiscale mogelijkheden voor filebestrijding.