Zorg waagt zich nu ook aan sponsoring

Het lijkt de omgekeerde wereld: een non-profitorganisatie die zelf sponsort, in plaats van gesponsord te worden. Maar Thuiszorg Groningen en het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht wagen zich er toch aan. Beide zorginstellingen sponsoren namelijk een voetbalclub. Het doet enige stof oplaaien.

12 augustus 2010 | Door redactie

Het Albert Schweitzer Ziekenhuis sponsort de voetbalvereniging BVV Barendrecht. Het gaat om een wervende actie, want het ziekenhuis hoopt hiermee meer patiënten uit Barendrecht en omgeving aan te trekken. De patiënten kiezen nu vaak voor een ziekenhuis in Rotterdam. Het ziekenhuis benadert de sponsoring als experiment: als het niet meer patiënten oplevert, stopt het met de sponsoring. Het gaat om een contract van € 10.000 per jaar met een looptijd van twee jaar. Volgens het Albert Schweitzer Ziekenhuis is het overstappen op sponsoring een logisch gevolg van de marktwerking in de zorg.

FC Groningen en de thuiszorg

Ook Thuiszorg Groningen waagt zich aan sportsponsoring. Volgens de instelling heeft het niet een standaard sponsorovereenkomst gesloten met voetbalvereniging FC Groningen. Per thuiswedstrijd van FC Groningen zullen er twintig cliënten de wedstrijd bijwonen en verwend worden. Hier staat € 80.000 per jaar tegenover. Ook mag Thuiszorg Groningen reclame maken in het stadion. Net als bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis worden er ook bij deze sponsorovereenkomst veel wenkbrauwen gefronst. Thuiszorg Groningen stond namelijk nog niet zo lang geleden op het randje van faillissement, maar doordat de overheid € 22 miljoen in een reddingsplan heeft geïnvesteerd, bestaat de instelling nog. Wel zijn er honderden mensen door de reorganisatie op straat beland. Het is daarom voor velen vreemd dat juist deze instelling geld uitgeeft aan sponsoring waar het geld wellicht anders besteed had kunnen worden.

Nieuwe trend?

Het gaat hier om een lastige kwestie. Veel zorginstellingen ontvangen immers gemeenschapsgeld. Dit geld wordt door de genoemde instellingen in sponsoring gestoken en de vraag is of het geld daarvoor bedoeld is. En, in het geval van Thuiszorg Groningen, kunt u zich afvragen of iedere cliënt wel zit te wachten op een dagje FC Groningen bijwonen. Niet iedereen houdt immers van voetbal. Is er een nieuwe trend gezet binnen de non-profitsector? Bestuur Rendement is benieuwd naar uw mening, die u kunt plaatsen onder dit bericht.