Fraude

Uw onderneming wil natuurlijk niet met fraude te maken krijgen. Het is natuurlijk de kunst om vooraf maatregelen te nemen, zodat u er helemaal niet mee te maken krijgt. Fraude voldoet over het algemeen aan drie voorwaarden. De fraudeur moet ten eerste de verwachting hebben dat de fraude iets oplevert. Daarnaast moet hij uiteraard de mogelijkheid hebben om fraude te plegen. En als laatste moet hij bereid zijn om de fraude te rationaliseren.

Voor het voorkomen van fraude is het noodzakelijk om een risicoanalyse te laten maken van de risico's van uw onderneming. Aan de hand daarvan zijn passende maatregelen te nemen om de fraude te bestrijden en de eventuele risico's te verlagen. Soms is een verzekering tegen de financiële gevolgen van fraude zinvol.

Nieuws

Grootste Nederlandse witwasrisico’s in kaart gebracht

16-04-2024

Ondergronds bankieren en laagdrempelige manieren om een buitenlandse bankrekening te openen behoren in Nederland tot de grootste risico’s op...

Informatieplicht bij cyberaanvallen vaak vergeten

15-04-2024

Bij een datalek als gevolg van een cyberaanval verzuimt het gros van organisaties aan betrokkenen door te geven dat hun gegevens zijn gelekt...

COSO model helpt bedrijfsrisico's in kaart te brengen

29-03-2024

Bedrijfscontinuïteit is een verzamelbegrip voor alle zaken die ervoor nodig zijn om de kernwerkzaamheden van uw onderneming uit te voeren, z...

Schade door bankhelpdeskfraude bijna gehalveerd

18-03-2024

In 2023 is schade als gevolg van bankhelpdeskfraude – ook wel spoofing genoemd – met bijna de helft afgenomen. Ook daalde het aantal slachto...