Verzekeren tegen imago- of reputatieschade

29 september 2023 | Door redactie

Een slecht imago van uw organisatie komt te voet en gaat te paard. Helemaal als via social media de 'geruchtenstroom' op gang komt en zich als een olievlek verspreidt. Dat kan bijvoorbeeld na een cyberaanval. Maar ook manipulaties van beelden, bijvoorbeeld via AI, kunnen organisaties in een lastig parket brengen. Er zijn wel verzekeringen af te sluiten tegen reputatie- of imagoschade, maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan zulke verzekeringen.

Reputatie- of imagoschade kan verstrekkende gevolgen hebben. In het ergste geval komt uw organisatie zelfs in de financiële problemen. Als bijvoorbeeld door een cyberaanval persoonsgegevens op straat komen te liggen, is dat niet goed voor de repetatie van uw organisatie. Maar ook door het manipuleren van beelden die niet voor échte onderdoen, kunnen bijvoorbeeld producten onterecht in een slecht daglicht worden gesteld. Ook via social media lopen organisaties kans op imagoschade als een klacht een serieus