KLM heeft overheidssteun hard nodig, zegt OR

De ondernemingsraad (OR) van KLM is blij met de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW), die minister Koolmees van SZW eind maart bekendmaakte. Maar volgens de OR is dit voor de luchtvaartmaatschappij niet genoeg. De OR stelt dat KLM meer steun en garanties nodig heeft van de overheid.

3 april 2020 | Door redactie

Afgelopen maandag maakte minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) bekend dat de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) de werktijdverkortingsregeling gaat vervangen. Volgens de OR is de luchtvaartmaatschappij daarmee nog niet voldoende geholpen. De OR baseert zich hierbij op de financiële informatie die de OR eerder deze week kreeg van financieel directeur Erik Swelheim. Volgens de OR heeft KLM extra steun en garanties van de overheid nodig.

KLM sluit gedwongen ontslagen niet uit

Door de uitbraak van het coronavirus heeft KLM zijn vloot van 200 vliegtuigen vrijwel stilgelegd. De zwaar getroffen luchtvaartmaatschappij, die ruim 30.000 werknemers telt, verwacht dat er door de coronacrisis zo’n 1.500 tot 2.000 arbeidsplaatsen zullen verdwijnen. KLM wil zo veel mogelijk vaste werknemers in dienst houden. De maatschappij houdt vast aan haar plan om tijdelijke contracten niet te verlengen. Als KLM flexwerkers en tijdelijke krachten in dienst moet houden, zoals de overheid wil, sluit de maatschappij gedwongen ontslagen niet uit.

Steunplan voor KLM is volgens OR-secretaris in de maak

De OR is daarom blij met de nieuwe maatregelen van minister Koolmees, al rekent de OR op meer overheidssteun. Volgens OR-secretaris Dario Fucci overleggen de Nederlandse en Franse overheden al enige tijd over steun aan KLM en Air France. Hij houdt er rekening mee dat zij hun belang in Air France-KLM zullen uitbreiden. Onduidelijk is nog wanneer dat steunplan er komt.

OR van KLM vroeg in februari nog bij Tweede Kamer om baanzekerheid

Amper twee maanden geleden eiste de OR van KLM nog duidelijkheid over de toekomst van zijn achterban vanwege vliegveld Lelystad. De OR verweet de Tweede Kamer en het kabinet toen besluiteloosheid en pleitte voor groei van Schiphol en de opening van vliegveld Lelystad als ‘overloopluchthaven’ van Schiphol. Vanwege de coronacrisis is de opening van vliegveld Lelystad inmiddels uitgesteld tot november 2021.

Update 29 april 2020

Inmiddels heeft het kabinet laten weten KLM te steunen met € 2 tot € 4 miljard. Dat maakten de ministers Hoekstra (ministerie van Financiën) en Van Nieuwenhuizen (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) onlangs bekend. Aan deze noodsteun zijn voorwaarden verbonden. Zo mag de vliegmaatschappij geen bonussen, winsten of dividend uitkeren. Ook moeten werknemers met de hoogste salarisen, zoals het managent en de piloten afzien van een deel van hun loon. Vedere voorwaarden zijn het terugdringen van de CO2-uitstoot en hinderbeperkering zoals minder nachtvluchten. De Franse overheid schiet Air France en moederbedrijf Air France-KLM te hulp. Het concern kan in totaal reken op € 9 tot € 11 miljard van aandeelhouders Frankrijk en Nederland.