Ondernemingsraden (OR) komen steeds vaker in het nieuws. Denk aan de OR van Caparis, Tata Steel of aan de COR van de politie. Sommige OR’en zoeken bewust de pers op, maar anderen krijgen onverwacht een journalist aan de lijn en moeten met de billen bloot. In beide gevallen is het belangrijk om een goed persbericht op te (kunnen) stellen.
Veel OR-leden zijn niet gewend om met de pers te praten. Het is daarom goed om een 'persplan' op de plank te hebben voor noodgevallen. De OR van Tata Steel luidde bijvoorbeeld via het FD de noodklok, de centrale OR van de politie kwam in het nieuws door fraude en de OR van Caparis zocht ruzie met de toezichthouder. In zulke situaties kan de OR besluiten om zijn kant van het verhaal te vertellen via een eigen persbericht. Gebruik daarvoor een voorbeeld persbericht (tool).
Wil de OR een boodschap naar buiten brengen, dan moet hij eerst bepalen welke (sociale) media het beste past. Quick en dirty via social media, groots in een landelijke krant of liever intern via het personeelsblad of het intranet? Kiest de OR voor externe media, dan is het belangrijk om een sterk persbericht op te stellen, liefst aan de hand van een checklist voor een persbericht (tool). Als de inhoud van het bericht kort en actueel is en een bepaalde ‘sensatiewaarde’ heeft, is de kans groot dat het wordt gepubliceerd.
Hanteer de volgende tips bij het schrijven van een persbericht: