OR in de media: zorg voor 'n goed persbericht!

Ondernemingsraden (OR) komen steeds vaker in het nieuws. Denk aan de OR van Caparis, Tata Steel of aan de COR van de politie. Sommige OR’en zoeken bewust de pers op, maar anderen krijgen onverwacht een journalist aan de lijn en moeten met de billen bloot. In beide gevallen is het belangrijk om een goed persbericht op te (kunnen) stellen.

8 augustus 2016 | Door redactie

Veel OR-leden zijn niet gewend om met de pers te praten. Het is daarom goed om een 'persplan' op de plank te hebben voor noodgevallen. De OR van Tata Steel luidde bijvoorbeeld via het FD de noodklok, de centrale OR van de politie kwam in het nieuws door fraude en de OR van Caparis zocht ruzie met de toezichthouder. In zulke situaties kan de OR besluiten om zijn kant van het verhaal te vertellen via een eigen persbericht. Gebruik daarvoor een voorbeeld persbericht (tool).

Kies uw (sociale) media en schrijf een sterk bericht

Wil de OR een boodschap naar buiten brengen, dan moet hij eerst bepalen welke (sociale) media het beste past. Quick en dirty via social media, groots in een landelijke krant of liever intern via het personeelsblad of het intranet? Kiest de OR voor externe media, dan is het belangrijk om een sterk persbericht op te stellen, liefst aan de hand van een checklist voor een persbericht (tool). Als de inhoud van het bericht kort en actueel is en een bepaalde ‘sensatiewaarde’ heeft, is de kans groot dat het wordt gepubliceerd.

Tips voor het schrijven van een persbericht

Hanteer de volgende tips bij het schrijven van een persbericht:

  1. Geef duidelijk aan – met vette en hoofdletters – dat het om een persbericht gaat.
  2. Vermeld de datum voor de actualiteit.
  3. Schrijf het bericht in de tegenwoordige tijd.
  4. Maak de eerste alinea, de lead, vet. Deze lead geeft antwoord op de W-vragen (wie, wat, wanneer, waarom, waar).
  5. Zet de belangrijkste zaken altijd bovenaan, de ondersteunende informatie eronder.
  6. Gebruik tussenkoppen. Hierdoor krijgt de journalist snel een indruk van uw tekst.
  7. Gebruik niet meer dan een halve A4 tekst. Het bericht moet snel leesbaar en duidelijk zijn.
  8. Als het bericht is afgelopen, zet er dan ‘einde bericht’ onder. De journalist weet dan dat hij het hele bericht heeft ontvangen.
  9. Vermeld uw contactgegevens onder aan het bericht, zodat de journalist uw OR kan bereiken voor eventuele vragen. Laat hem ook weten of dat in het persbericht moet komen.
  10. Laat uw persbericht altijd nalezen vóór u het naar de media stuurt!