Wettelijke uitzondering ontbindingsrecht online aankoop

20 januari 2023 | Door redactie

Organisaties die online diensten of producten verkopen, hebben wettelijke verplichtingen. Die zijn in het leven geroepen om afnemers te beschermen. Een van de verplichtingen is het inlichten over de wettelijke bedenktijd die de afnemer heeft. Maar op die bedenktijd, het ontbindingsrecht, bestaan ook uitzonderingen voor de wet.

Een van de wettelijke verplichtingen die organisaties die online diensten of producten verkopen hebben, is de informatieplicht. Die plicht houdt in dat organisaties informeren wie de aanbieder is, wat gekocht wordt of op welke (financiële) dienst de afnemer precies ingaat, de kosten en betalingsmogelijkheden, het bestelproces, de leveringsvoorwaarden en de wettelijke bedenktijd, het zogenoemde ontbindingsrecht. Daarnaast is het wettelijk verplicht om de volgende zaken te vermelden, bijvoorbeeld op een website:

  • handelsnaam;
  • adresgegevens;
  • contactgegevens;
  • KvK-nummer;
  • BTW-identificatienummer;
  • klachtenregeling en of u aangesloten bent bij een geschillencommissie.

Ontbindingsrecht bij producten

Vaak hebben mensen een ontbindingsrecht: tot wel 14 dagen na de levering mogen zij zonder opgaaf van reden de koopovereenkomst ontbinden en het product terugsturen. Zodra het product retour is moeten organisaties het volledige aankoopbedrag (inclusief verzendkosten) terugbetalen. Dit geldt niet voor op maat gemaakte producten, producten die bederfelijk zijn of waarvan het onhygiënisch zou zijn als deze worden geretourneerd, en producten waarvan de zegel is verbroken (zoals bij dvd’s of cd’s).

Ontbindingsrecht bij diensten

Naast de uitzondering op ontbindingsrecht bij bepaalde producten geldt er ook een wettelijke uitzondering op (financiële) diensten. Er is namelijk geen ontbindingsrecht bij (financiële) diensten die al volledig zijn afgenomen tegen de tijd dat de afnemer het ontbindingsrecht inroept. Als aanbieder van deze (financiële) diensten mag u deze wettelijke uitzondering alleen inroepen als u aan deze twee wettelijke eisen voldoet:

  • De afnemer moet vooraf uitdrukkelijke toestemming geven voor het leveren van de (financiële) dienst. Hij moet dit doen voordat de bedenktermijn voorbij is.
  • De afnemer moet verklaren dat hij afstand doet van zijn ontbindings- of herroepingsrecht als de dienstverlener zijn verplichtingen al is nagekomen.

Mochten organisaties diensten, bijvoorbeeld financieel advies, aanbieden via een website, dan moeten ze deze zaken verwerken in het bestelproces op de website zodat afnemers geïnformeerd zijn.

Bijlagen bij dit bericht