IBAN-Naam Check is nog niet waterdicht op alle fronten

De onlangs geïntroduceerde IBAN-Naam Check is nog niet helemaal waterdicht. Organisaties kunnen dus niet volledig vertrouwen op deze controle en moeten maatregelen blijven nemen om fouten bij het betalen van facturen te voorkomen.

6 september 2017 | Door redactie

De IBAN-Naam Check vindt automatisch plaats bij internetbankieren en mobiel bankieren via de Rabobank. Organisaties hoeven deze check niet zelf te activeren bij de bank(en) waar zij rekeningen aanhouden. De overige banken volgen over een aantal maanden. Er zijn twee uitzonderingen waarbij de IBAN-Naam Check op dit moment niet werkt:

Zelf vervolgacties ondernemen

Als het ingetypte IBAN (tool) niet overeenkomt met de begunstigde partij, ontvangt uw organisatie een waarschuwing. Voor de vervolgacties is een organisatie zelf verantwoordelijk. Omdat de IBAN-Naam Check niet waterdicht is, is het belangrijk om preventief maatregelen in financieel-administratieve werkprocessen op te nemen, om fouten bij het betalen van facturen (tool) te voorkomen. Voorbeelden van zulke maatregelen zijn:

  • het regelmatig bijwerken van het adressenboek van internetbankieren om verouderde IBAN-nummers te onderscheppen;
  • het verwijderen van vervallen en heruitgegeven IBAN-bankrekeningnummers anders blijven deze nummers standaard in het adresboek van internetbankieren staan.
  • het niet gebruiken van verkeerde IBAN-omnummertools want die leiden tot fouten. Om fouten bij het betalen van facturen te voorkomen, bieden banken een gratis omnummertool aan.