Nederlanders hebben weinig interesse in PSD2

Payment Services Directive 2 (PSD2) doet op 14 september 2019 zijn intrede. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 15% van Nederlandse consumenten interesse heeft in PSD2-oplossingen. Millennials geven vaker aan geïnteresseerd te zijn (27%) en ook vaker ‘neutraal’ te staan tegenover PSD2-diensten (48%).

9 september 2019 | Door redactie

Door mogelijke voordelen, zoals beter inzicht in de eigen financiële situatie of korting op de hypotheekrente, kunnen consumenten ervoor kiezen om betaaldata met andere organisaties dan hun bank te delen. Uit het onderzoek blijkt dat het grootste gedeelte van Nederlanders (74%) data liever helemaal niet deelt. Zo’n 49% van consumenten onder de 45 jaar is geneigd dit te doen als er bepaalde voordelen aan zijn verbonden. Consumenten boven de 45 jaar zijn met slechts 20% hier minder toe bereid.   

Data delen met instelling

De bereidheid data te delen neemt af naarmate een organisatie verder weg staat van het individu. Dit is vooral het geval bij oudere Nederlanders. Er is weinig verschil te zien tussen generaties wat betreft de bereidheid om data te delen met een Nederlandse financiële instelling. Als het gaat om andere organisaties zijn Nederlanders onder de 45 jaar minimaal vier keer vaker bereid data te delen dan Nederlanders boven de 45 jaar. Maar 1 op de 10 millennials staat er open voor om data te delen met techbedrijven en startups. Bij ouderen is dat zelfs nog minder: 1 op de 200 personen.

Toegang tot financiële gegevens 

Nederland voert als laatste Europese lidstaat de betaalrichtlijn PSD2 in. Organisaties met een vergunning kunnen hierdoor diensten aanbieden rond de betaalgegevens van consumenten en bedrijven. Banken moeten organisaties toegang geven tot hun financiële gegevens als de rekeninghouder daar toestemming voor heeft gegeven. Om de veiligheid beter te borgen komt er strengere wetgeving: de Strong Customer Authentication (SCA), een onderdeel van de PSD2-wetgeving.

Bijlagen bij dit bericht