De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start op verzoek van de minister Hoekstra van Financiën een marktstudie naar de activiteiten van grote techbedrijven (Big Techs) op de Nederlandse betaalmarkt. Het doel van dit onderzoek is om hun plannen en de gevolgen daarvan voor particulieren en ondernemingen in kaart te brengen.
De invoering van de Europese regels voor toegang tot betalingsgegevens maakt meer concurrentie en innovatie in het betalingsverkeer mogelijk. Door de betaalrichtlijn PSD2 kunnen organisaties met een vergunning diensten aanbieden rond de betaalgegevens van consumenten en bedrijven. Banken moeten deze organisaties toegang geven tot hun financiële gegevens mits de rekeninghouder daar toestemming voor heeft gegeven.
Traditioneel zijn vooral grote banken actief op de betaalmarkt. Toetreding van Big Techs, zoals Apple, Facebook, Google en Alibaba, kan mogelijk concurrentie en innovatie op de betaalmarkt bevorderen. De toetreding van Big Techs brengt ook risico’s met zich mee voor de concurrentie. De sterke positie die deze bedrijven hebben verworven in een andere markt kunnen zij gebruiken om de betaalmarkt te veroveren.
Op verzoek van de minister gaat de ACM interviews afnemen met experts en begin 2020 een enquête sturen naar onder andere Big Techs, financiële technologiebedrijven (Fintechs) en banken. De ACM wil halverwege 2020 inzicht bieden in de huidige en toekomstige activiteiten van de Big Techs op de betaalmarkt. De ACM gaat ook de kansen en risico’s voor de concurrentie in kaart brengen van hun toetreding tot de betaalmarkt.
Vooraf aan de enquête wil de ACM graag in gesprek gaan met bedrijven over vragen als: