Cursus feilloos schrijven loont

Als uw medewerkers het Nederlands uitstekend beheersen, is de kans groter dat hoger opgeleiden met u w organisatie willen samenwerken. Een cursus Nederlands aanbieden aan uw medewerkers levert dus meer op dan alleen maar foutloze uitingen.

5 augustus 2015 | Door redactie

Uit onderzoek blijkt dat websiteteksten, mails of brieven die vol spelfouten zitten, minder uitnodigen tot het aangaan van zakelijke relaties. Vooral hoogopgeleiden aarzelen over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die het Nederlands niet feilloos beheerst. Het onderzoek werd verricht in opdracht van taalinstituut Taal in het Bedrijf onder 525 Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar met een opleidingsniveau van HBO of hoger.

Werkgever moet cursus aanbieden

De ondervraagden zijn tevreden over hun eigen beheersing van het Nederlands, maar over hun directe collega’s zijn ze minder lovend. Slechts 13% zegt nooit een fout in teksten van collega’s of zakelijke partners tegen te komen. Bijna driekwart van de ondervraagden aarzelt om zaken te doen met iemand die ‘ik vindt’ of ‘hij word’ schrijft. 73% vindt dat de werkgever aan zijn medewerkers een cursus moet aanbieden om taalfouten te herkennen en te voorkomen. Bijna een derde van de ondervraagden vindt zelfs dat de organisatie zo’n cursus verplicht mag stellen. Ook het opnemen van een taaltoets in de sollicitatieprocedure vinden de ondervraagden een goed idee.