Kennisoverdracht met een webinar

14 januari 2013 | Door redactie

Een webinar is niet alleen een marketingtool voor organisaties om hun producten of diensten aan de man te brengen. Het kan ook een prima vorm van kennisoverdracht zijn. Zorg wel dat u over de juiste faciliteiten beschikt en dit instrument voor de juiste doelen inzet.

Het woord ‘webinar’ (infographic) is een samentrekking van de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Bij een webinar vindt er kennisoverdracht via internet plaats. Een webinar kan in de vorm van een lezing, workshop, college of presentatie. De deelnemers kunnen het webinar via hun eigen pc volgen en op die manier de sprekers zien en horen. Vaak is het webinar interactief: de deelnemers kunnen bijvoorbeeld vragen aan de sprekers stellen via een (video)chatfunctie.

Met webinar op reiskosten besparen

Een online seminar komt van pas als een grote groep in één keer moet worden bereikt. Bijvoorbeeld als meerdere vestigingen van een bedrijf een integriteitsmodule moeten doorlopen of een veiligheidsinstructie krijgen. Bovendien kunt u op die manier besparen op reiskosten en reistijd, verblijfskosten, zaalhuur en maaltijden. Een ander voordeel is dat een webinar vaak hooguit één tot drie uur duurt, zodat het personeel niet een hele werkdag kwijt is aan scholing.

Inlogcode voor webinar

Zorg wel voor een betrouwbare internetverbinding. Ook moeten werknemers weten hoe ze toegang krijgen tot het webinar. Vaak wordt vooraf per mail een inlogcode toegestuurd. Informeer voorafgaand hoe deelnemers vragen kunnen stellen: tijdens of na het webinar? En vraag aan de organisator of het webinar opnieuw kan worden afgespeeld. Dit kan van pas komen als een werknemer niet in de gelegenheid is om op de aangekondigde datum aan het online seminar deel te nemen.

Bijlagen bij dit bericht