Nederlandse leergierigheid? Dat zit wel snor

Een aanzienlijk deel van de Nederlandse beroepsbevolking wil naast het werk graag blijven leren. 35% van de Nederlandse medewerkers voelt de behoefte om een opleiding of training te volgen om werkgerelateerde kennis bij te spijkeren.

26 juni 2015 | Door redactie

Organisaties doen er verstandig aan om de leergierigheid van medewerkers te stimuleren én faciliteren, want Nederlandse werknemers willen graag hun kennis vergroten. Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat de behoefte het grootst is voor gespecialiseerde onderwerpsgebieden op het werk (61% van de respondenten). Maar ook trainingen in persoonlijke effectiviteit (28%) en mondelinge communicatie (25%) wakkeren het leervuurtje aan. Klassikaal onderwijs of een combinatie van klassikaal en online onderwijs heeft de voorkeur qua lesmethode.

Binnen twee jaar opleiding of training volgen

Valt er ook nog iets te zeggen over de demografie van leergierig Nederland? Jazeker, want het blijken voornamelijk medewerkers te zijn in de leeftijd tot vijftig jaar die behoefte voelen aan een opleiding of training. Zij zijn ook degenen die daadwerkelijk voornemens zijn om dit studiedoel binnen twee jaar te realiseren.