Social learning: wat is dat precies?

Social learning – een nieuwe vorm van leren en kennis delen – is in opkomst, maar wat moet u zich hierbij voorstellen? En wat zijn belangrijke voorwaarden om social learning succesvol in te voeren in uw organisatie?

11 mei 2015 | Door redactie

Het uitgangspunt van social learning is dat werknemers – met zo min mogelijk inmenging van hogerhand – kennis delen via social media en tools voor samenwerkend leren. Hierbij kunt u denken aan Twitter, Facebook of WhatsApp, maar ook aan speciale tools voor samenwerkend leren, zoals wiki’s, forums en peer reviews. Omdat iedere medewerker weer iets anders kan of weet, kunnen collega’s veel van elkaar leren, zo is de gedachte.

Medewerker is zelf verantwoordelijk voor social learning

Lang niet iedere organisatie is al op social learning toegerust. In veel bedrijven komt het initiatief voor trainingen en cursussen voornamelijk vanuit de werkgever. Bij social learning zijn de rollen omgedraaid. Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor hun leerproces en kennisdeling.

Opleidingsprofessional moet goede voorbeeld geven bij social learning

Social learning gaat verder dan het gebruik van nieuwe technologie. Het vraagt om een open werksfeer: afdelingen moeten bereid zijn om met elkaar samen te werken en kennis met elkaar te delen. Opleidingsprofesionals en leidinggevenden zijn belangrijke aanjagers voor social learning. U geeft het goede voorbeeld door zelf op een transparante manier kennis te delen. Wilt u zich verder verdiepen in social learning, volg dan de vier weken durende Massive Open Online Course (MOOC) ‘Exploring Social Learning’, die 18 mei start. In de cursus krijgt u antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is social learning?
  • Welke kanttekeningen kun je erbij plaatsen?
  • Hoe kan ik social learning zelf gebruiken?
  • Hoe zet ik social learning voor het leren van anderen?