Toekomst ondersteuner ligt in het digitale domein

5 mei 2022 | Door redactie

‘Digitaal vaardig zijn’ wordt voor supportprofessionals steeds belangrijker. Sterker nog: over 10 jaar zou het best wel eens dé belangrijkste vaardigheid van supportprofessionals kunnen zijn.

Opleidingsinstituut Schoevers bevroeg onlangs managers naar hun beeld bij het takenpakket van de ondersteuner over 10 jaar. De top 3 van essentiële vaardigheden gaat een revolutionaire verandering doormaken, aldus de leidinggevenden. Zo komt ‘digitaal vaardig zijn’ momenteel nog niet eens in de top 5 voor, over 10 jaar zou het de allerbelangrijkste vaardigheid kunnen zijn voor ondersteuners om zichzelf niet uit de markt te prijzen. ‘Organiseren’, de huidige belangrijkste vaardigheid voor supportprofessionals, zou naar de derde plek zakken. ‘Communicatieve vaardigheden’ (tools) blijft hiermee stevig op positie 2 staan.

Werken met apps in plaats van vergaderruimte regelen

Bij het vertalen van digitale vaardigheden naar taken in de praktijk moeten ondersteuners vooral denken aan ‘ondersteunen op afstand’, ‘werken met apps (e-learning)’ en ‘ICT-gerelateerde werkzaamheden’. Taken die in 2032 véél minder relevant zijn en misschien zelfs helemaal niet meer tot het takenpakket van de ondersteuner behoren, zijn het regelen van vergaderruimtes en –faciliteiten en het op poten zetten van zakenreizen, aldus de respondenten.

Twee complimenten

De ondervraagde managers geven hun ondersteuners ook nog twee complimenten. Veel ondersteuners zouden hun digitale vaardigheden door de coronacrisis en het daaruit voortvloeiende hybride werken (tool) in sneltreinvaart aan het ontwikkelen zijn. Ook geeft bijna de helft van de managers ruiterlijk toe dat hun supportprofessionals inmiddels meer weten van ICT-zaken dan zijzelf.